آرشیو شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳، شماره ۵۷۸۲
صفحه آخر
۲۴
با کاروان شهادت

عاشورائیان، الگوی جامعه نمونه

اسماعیل علوی

اگرچه حرکت اصلاح طلبانه اباعبدالله الحسین (ع) در بعد تربیتی آحاد جامعه اسلامی را یاری می دهد تا جایگاه خود را در عرصه هستی بیابند و نقش و رسالت خویش را در نسبت با واقعیت های پیرامون دریافته و اوج کارآیی نهضت عاشورا در بارورسازی اصلاح تربیتی و بعد انسان سازی آن نهفته است، لکن این حقیقت نافی ابعاد اجتماعی قیام کربلانیست. آنچنان که از منظر اجتماعی نیز رخداد عاشورا به مثابه تبلور یک اندیشه اجتماعی و الگوی مدیریت تحول قابل بررسی و تامل است.

مجموعه تعالیم نهضت عاشورا و سلوک رهبری آن - امام حسین (ع) - الگوی کامل مدیریت بر اساس یک اندیشه اجتماعی در راستای کاربست اصل مشروعیت و تحقق کارآمدی نظام برآمده از تعالیم مکتب اسلام ناب را ارائه می دهد و عاشورائیان قافله کربلابه عنوان یک جامعه نمونه چارچوب الگویی سامان یافته را به صورت عینی، ملموس و کاربردی به دست می دهند و با سلوک خود، نمادها و نمودهای عینی و ساختاری این الگو را در دید تاریخ می نشانند. اندیشه اجتماعی برآمده از نهضت عاشورا با طرح دیدگاه های تحلیلی، ارزشی و راهبردی، ضمن شناساندن وضعیت موجود و تفاوت های آن با وضعیت مطلوب تصاویر روشنی از واقعیت و حقیقت و فاصله آنها با یکدیگر ارائه می دهد و راه های عملی انتقال از آن به این را هم معرفی می کند.

فرازهای بسیاری از سخنان امام حسین (ع) نشات گرفته از اندیشه اجتماعی نهضت عاشورا، مشحون از تحلیل و راهبردهای مدبرانه در جهت سمت گیری اجتماع مسلمانان به سوی جامعه آرمانی است. فرازی پیرامون اصل مشروعیت نظام اجتماعی و سیاسی اسلام که بر پایه امامت و عدالت بنیان نهاده شده بیانگر این مفهوم است. اباعبدالله الحسین (ع) در نامه ای خطاب به اهالی کوفه می فرماید: «امام کسی است که بر اساس قرآن رفتار کند و عدالت را بموقع به اجرا درآورد و حق را بپوید و خدا را بر اعمال خود ناظر و حاضر بداند.» بر مبنای این اندیشه، قیام کربلادر حوزه اجتماعی بر دو محور «اجرای عدالت» و «حق پویی» استوار است و ضمانت اجرای آن نظارت الهی و معادباوری است.