آرشیو چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳، شماره ۲۱۶۶
صفحه اول
۱
حرف اول. صفحه آخر

یک پیشنهاد و چندنکته

حسن کیاییان ( مدیرنشر چشمه)

پیشنهاد مراجعه شهروندان به کتابفروشی ها در روز پنجشنبه این هفته، پیشنهاد خوبی است به خصوص چنانچه بتوان آن را به یک سنت مبدل کرد. پیش تر این امر در زمینه سینما و تعیین یک روز جهت رفتن مردم به سینماها تجربه شده بود که نتایج مثبتی هم به بار آورد. در این ارتباط توجه به چند نکته لازم است.

1- تجربه نشان داده است که در هر مقطعی چنانچه کسانی از مطالعه کتاب فاصله بگیرند احتمال اینکه جای کتاب را چیزهای -مثبت یا منفی- دیگری پر کند زیاد است و این گسست به آسانی ترمیم نخواهد شد. به این دلیل مراجعه شهروندان به کتابفروشی ها می تواند تلاشی در راستای پرکردن شکاف یادشده برای برخی از این دسته از مردم باشد.

2- واقعیت این است که در پی گسترش شهر تهران -به خصوص- و دیگر شهرها و بحث ترافیک، رفت و آمدها مشکل شده و به ضرورت، فروشگاه های بزرگ کتاب و چندمنظوره در جای جای این شهرها دایر شدند. مطلبی که متاسفانه از نظرها مغفول مانده است سرنوشت کتابفروشی های کوچک تر و قدیمی در نقاط مرکزی شهرهاست.

بد نیست در روز موعود، کسانی که به کتابفروشی های بزرگ تر و واقع شده در خیابان های اصلی شهرها یا نزدیکی محل سکونت و کار خود مراجعه می کنند نگاهی هم به این کتابفروشی ها، که در محلات یا خیابان های فرعی قرار دارند، بیندازند. (در تهران نقاطی مانند گیشا، شهرک اکباتان، لارستان، تهران نو و...)

واقعیت این است که با توجه به افزایش قیمت سرقفلی های واحدهای تجاری در سال های اخیر ادامه کار این کتابفروشی ها توجیه اقتصادی ندارد و تنها با عشق و تعصب صاحبان خود ادامه کار می دهند. شاید مراجعه گسترده همشهریان در این پنجشنبه به این دسته از کتابفروشی ها بتواند انگیزه ای شود جهت ماندگاری بیشتر اینان.

3- با گسترده شدن جغرافیای شهر تهران، راسته کتابفروش ها از بازار به ناصرخسرو و سپس خیابان جمهوری منتقل شده بود. شاید خیلی از مردم ندانند که هنوز هم در بازار تهران یا خیابان ناصرخسرو و جمهوری، هستند تک و توک کتابفروشی هایی که با حداقل ها ساخته و ادامه کار می دهند. بهتر است در این روز دوستان علاقه مند، به این کتابفروشی ها هم سری بزنند و احوالی از این گروه کتابفروشان بپرسند.