آرشیو شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۲۶
اقتصادی
۴

کرباسیان خبر داد: عرضه طلای بزرگ ترین معدن خاورمیانه در بورس کالا

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از عرضه کل طلای بزرگ ترین معدن خاورمیانه در بورس کالاخبر داد.

مهدی کرباسیان در گفت وگو با ایسنا در خصوص چگونگی فروش طلای استخراج شده از معدن زرشوران گفت: به دلیل وجود دو فاکتور بسیار مهم در معاملات بورس کالای ایران یعنی شفافیت قراردادها و رقابت عادلانه خریداران، ما همانند سنگ آهن ترجیح می دهیم تا طلای بزرگترین معدن خاورمیانه را از بازاری شفاف و قانونمند همچون بورس کالای ایران به فروش برسانیم.

کرباسیان افزود: تقویت بورس کالای ایران، سلامت اقتصادی و شفافیت در آمارها را به دنبال دارد، به طوری که در معاملات بورس کالامنافع اصلی به تولیدکنندگان می رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که نخستین محموله طلای معدن زرشوران چه زمانی در بورس کالاعرضه می شود؛ گفت: این معدن به تازگی افتتاح شده و کمی زمان می برد تا تولید روزانه طلادر زرشوران به میزانی ثابت و معقول برسد که به محض استخراج مناسب طلابه صورت روزانه، شمش طلای زرشوران روی تابلوی بورس کالامی رود. همچنین ظرفیت تولید سالانه طلادر این معدن سه تن شمش با عیار 24 است.

رئیس ایمیدرو با اشاره به اینکه معدن طلای موته سال هاست طلای خود را در بورس کالابه فروش می رساند، اظهار کرد: ایمیدرو از نحوه فروش سنگ آهن صادراتی و رقابت خریداران در بورس کالانیز رضایت داشته و امیدواریم طلای زرشوران نیز به شیوه ای مناسب و رقابتی در بورس کالاداد و ستد شود.

بر اساس این گزارش، کارخانه طلای زرشوران را باید به عنوان اولین کارخانه بومی بزرگ مقیاس در سطح جهان دانست که با بهره گیری از فناوری داخلی به تولید طلابا روش شیمیایی می پردازد. مجتمع معدن طلای زرشوران در فاصله 35 کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

آمارها نشان می هد که طی هشت ماهه سال جاری معاملات شمش طلادر بورس کالای ایران نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است که گویای رونق معاملات این کالادر این بورس است.

مجموع معاملات انواع شمش طلاطی هشت ماهه منتهی به 30 آبان ماه سال جاری، 175 کیلوگرم بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب رشد 548 و 468 درصدی را نشان می دهد. ارزش معاملات شمش طلادر سال جاری معادل 211 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده است.