آرشیو شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۲۶
اقتصادی
۴

پیش بینی ها درباره کاهش تولید اوپک قیمت نفت را افزایش داد

قیمت نفت به دنبال پیش بینی توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید این سازمان در هفته آینده اندکی افزایش یافت.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات دیروز بازارهای جهانی به دنبال پیش بینی توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید این سازمان در هفته آینده و انتشار آمارهای اقتصادی قوی آمریکا، اندکی افزایش یافت و به 80 دلار در هر بشکه نزدیک شد.

ونزوئلادرخواست خود برای کاهش تولید را تکرار و وزیر امور خارجه این کشور گفته است، در صورت توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید، کاراکاس نیز در این کاهش تولید مشارکت خواهد کرد.

پیش از این، لیبی، اکوادور و ونزوئلاخواستار کاهش تولید اوپک شده بودند. علی رغم اینکه ایران کاهش تولید را غیرمحتمل دانسته است اما از اعضای اوپک درخواست کرد تا از قیمت ها حمایت کنند.

جاناتان بارات تحلیلگر بازار در این باره گفت: پیام های متفاوتی از اوپک به گوش می رسد. نشست آتی سازمان، نشستی جالب خواهد بود.

گمانه زنی ها در مورد اقدام اوپک، قیمت نفت برنت را در ساعات اولیه معاملات دیروز به 80 دلار نزدیک کرد و نفت خام آمریکا نیز نزدیک یک دلار افزایش یافت.

ویکتور شام تحلیلگر بازار نفت گفت: من فکر می کنم برای اوپک، توافق بر سر کاهش و اعلام یک رقم بسیار دشوار خواهد بود.

براین اساس دیروز هر بشکه نفت برنت با 23 سنت افزایش 79/56 دلار معامله شد. این نوع نفت روز پنج شنبه 1/23 دلار افزایش یافته بود. در صورتی که افزایش قیمت نفت برنت ادامه یابد، نفت برنت روند کاهشی 8 هفته ای خود را متوقف خواهد کرد.

هر بشکه نفت خام آمریکا نیز دیروز با 27 سنت افزایش 76/12 دلار فروخته شد. این نوع نفت روز پنج شنبه یک دلار افزایش یافته بود.

گفتنی است رسانه های غربی و مقامات عربستان هفته گذشته در یک همنوایی آشکار تلاش کردند با جوسازی مانع از تصمیم گیری اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت شوند.