آرشیو یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳، شماره ۸۲۵۳
شهرستان ها
۵

مدیرکل امور کتابخانه ها:میانگین سرانه فضای کتابخانه در کشور یک و نیم مترمربع است

سمنان- خبرنگار رسالت:مدیرکل امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور میانگین سرانه فضای کتابخانه در ایران را 5/1 مترمربع بیان کرد و گفت: این رقم با استاندارد تعیین شده فاصله زیادی دارد.`ابراهیم شمشیری` در سمنان افزود: بر اساس استاندارد تعیین شده به ازای هر 100 نفر باید هشت مترمربع فضای کتابخانه ای در کشور وجود داشته باشد.

وی با اشاره به فاصله 5/6 مترمربعی فضای موجود با فضای لازم اظهار داشت: برای ارتقای سرانه نقشه راه تعیین شده و امیدواریم با استفاده از اعتبارات دولتی و عمرانی و نیز ایجاد کتابخانه های جدید از جمله کتابخانه های مرکزی این کمبود جبران شود.شمشیری، نهاد کتابخانه های عمومی کشور را نهادی غیردولتی معرفی کرد و گفت: این نهاد با کمکهای مردمی، دولت و دستگاه های مختلف اداره می شود و برای جلب کمک های خیرین نیز در امر ساخت کتابخانه و اهدای کتاب سازمانی در این نهاد تعریف و فعال شده است.

وی، شمار نیروهای فعال در این نهاد را شش هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد قریب چهار هزار نفر آنها را کتابداران تشکیل می دهند که در بیش از دو هزار کتابخانه تحت پوشش فعالیت دارند.مدیرکل امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در هفته کتاب این نهاد برنامه های متنوعی از جمله تجلیل از کتابداران، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، پذیرش عضویت رایگان و... در این نهاد برگزار می شود.