آرشیو دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۲۸
اخبار کشور
۱۰
نکته

فرهنگ بسیجی پیش نیاز مدیریت جهادی

دکتر لطف الله فروزنده دهکردی

هفته بسیج، یادآوری یاد و خاطرات مردان بی ادعا است که با ایمان و مجاهدت و روحیه شهادت طلبی، حماسه ای زرین در تاریخ ایران اسلامی آفریدند.

امام بسیج را شجره طیبه دانسته و رهبری معظم انقلاب بسیج را یک فرهنگ.

بی شک فرهنگ بسیجی در هر صحنه حضور و بروز پیدا کند، زمینه شور و نشاط و بهره وری و اثربخشی فراهم خواهد شد.

ظرفیت دفاع مقدس، ظرفیت بی نظیری است که در آن فرهنگ بسیج از نظر به عمل رسید و امروز الگوی مقاومت در بین مبارزین خسته ناپذیر مسلمان شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از شعارهای امسال را مدیریت جهادی قرار دادند. مدیریت جهادی نیاز به فرهنگ بسیجی دارد. تا فرهنگ بسیجی در بین نیروی انسانی نهادینه نشود، انتظار مدیریت جهاد نمی توان داشت.

فرهنگ بسیجی در نظام اداری یعنی باور به کارآمدی اسلام، رعایت تقوی و پاکی، روحیه نظم و انضباط داشتن، تلاش برای اجرای قانون و دستورات مدیران در چارچوب قانون، روحیه تفکر، مشارکت، خلاقیت، دغدغه خدمت به مردم به عنوان ولی نعمت در قالب ارباب رجوع، روحیه کاهش هزینه و افزایش بهره وری، دغدغه دستمزد در مقابل کار و دنبال نان حلال بودن.

امروز نظام اداری با پدیده کم کاری، بیکاری پنهان، عدم بهره وری، پایین بودن انگیزه نیروی انسانی، عدم رضایت مردم از خدمات و فساد اداری روبرو است. برای اصلاح آن چه باید کرد؟ فرهنگ بسیجی چه کمکی به این مهم خواهد کرد؟