آرشیو دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۲۸
صفحه آخر
۱۲

آغاز شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری تونس

اولین انتخابات ریاست جمهوری تونس پس از سقوط دیکتاتور این کشور با حضور 23 نامزد برگزار و شمارش آرا آغاز شد.

دیروز اولین انتخابات ریاست جمهوری تونس بعد از برکناری «بن علی» دیکتاتور فراری این کشور در حالی برگزار شد که 23 نامزد برای رسیدن به پست ریاست جمهوری با هم رقابت می کنند.

شمارش آرا در حالی آغاز شده است که ناظران می گویند به احتمال زیاد رقابت بین «الباجی قائل السبسی» رئیس «حزب نداء تونس»، «المنصف المرزوقی» رئیس جمهور کنونی و «حمه الهامی» نامزد جبهه خلق خواهد بود.البته مراکز دست اندرکار رقابت های انتخابات ریاست جمهوری تونس با بررسی دیدگاه و رویکردهای رای دهندگان، پیش بینی کردند که این انتخابات به دور دوم کشیده شود.با این حال گفته می شود در بین این نامزدها «السبسی» 87 ساله بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات دارد چرا که حزب او در انتخابات پارلمانی که در ماه گذشته برگزار شد توانست از «حزب النهضه» پیشی بگیرد. السبسی از طرف مخالفان به تلاش برای روی کار آوردن نظام سابق متهم است.

از سوی دیگر حزب اسلامگرای «النهضه» که در انتخابات پارلمانی در رتبه دوم قرار گرفت برای این انتخابات نامزدی معرفی نکرد اما از مردم درخواست مشارکت گسترده در انتخابات را داشت.به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس فصل 111 قانون انتخابات تونس، در صورتی که هیچ یک از نامزدها اکثریت مطلق آرای رای دهندگان را در دور نخست کسب نکنند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود و دور دوم هم طی دو هفته پس از اعلام نتایج دور نخست برگزار خواهد شد.

در این انتخابات 38 هزار نظامی تامین امنیت انتخابات را برعهده گرفتند و 50 هزار نفر نیز بر مراکز رای گیری نظارت کردند.از جمعیت 11 میلیون نفری تونس 5 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند. هنوز آمار دقیقی از میزان مشارکت مردمی در این انتخابات منتشر نشده است. براساس قانون انتخابات تونس، نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری پنج روز پس از انتخابات اعلام خواهد شد.