آرشیو دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۲۸
جهان
۶

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تونس در غیاب حزب النهضه

شهروندان تونس به منظور انتخاب رئیس جمهور جدید و کامل شدن روند حرکت به سوی دموکراسی در این کشور، روز گذشته پای صندوق های رای رفتند. در این رقابت ها که سومین انتخابات آزاد در تونس از زمان سرنگونی دیکتاتوری «زین العابدین بن علی» در سال 2011 است، 22 نامزد شرکت کردند. در صورتی که هیچ کدام از نامزدها نتوانند بیش از 50 درصد آرا را به دست آورند، دو نامزد که بیشترین رای را بیاورند دور دوم را در اواخر ماه دسامبر برگزار می کنند.

به گزارش ایرنا، در انتخابات دیروز که ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت 16 ادامه داشت، بیش از 4500 باجه اخذ رای موجود بود و حدود پنج میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده بودند. از سوی دیگر، بنا بر دلایل امنیتی انتخابات در 56 مرکز رای گیری در مناطق «القصرین»، «جندوبه» و «الکاف» بین ساعت های 10 تا 15 به وقت محلی برگزار شد.

در همین حال، شبکه الجزیره در این زمینه گزارش داد، استقبال رای دهندگان تونسی در انتخابات ریاست جمهوری خوب بوده است و فرآیند رای گیری از بیم عملیات تروریستی، تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. در حوزه انتخاباتی «نهج مرسیلیا» در پایتخت تونس، استقبال مردم خوب بود ولی در مقایسه با انتخابات پارلمانی در همین حوزه متوسط بود.

از مهم ترین نامزدهای انتخابات، الباجی قائد السبسی، رئیس حزب ندای تونس و المنصف المرزوقی، رئیس جمهور کنونی این کشور هستند. سبسی که 87 سال دارد به دلیل پیشینه همکاری در دولت های سرکوبگر حبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی، مورد انتقاد قرار گرفته است. حمه همامی، چپگرای تونسی، «سلیم ریاحی» و «کلثوم کنو»، قاضی زن تونسی از دیگر نامزدهای این انتخابات هستند. از نکات قابل توجه این انتخابات این بود که حزب اسلامگرای «النهضه» تونس به ریاست «راشد الغنوشی» نامزدی را برای این انتخابات معرفی نکرد و از طرفداران خود خواست به کسی رای دهند که مشوق دموکراسی باشد و اهداف انقلاب را درک کند.