آرشیو سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۱۷۱
اقتصاد
۵
گذر

رویترز گزارش داد: نفت 60دلاری در صورت عدم توافق اوپک

فارس: رویترز طی گزارشی نوشت: اگر اعضای اوپک بر سر کاهش چشمگیر تولید نفت این سازمان در وین به توافق نرسند، قیمت نفت می تواند تا 60دلار در هر بشکه نیز کاهش یابد و اعتبار اوپک در بازار و تاثیر آن بر بازارهای جهانی نفت زیر سوال می رود.

به گفته بازیگران بازار نفت، قیمت نفت برنت از ماه جولای تاکنون 34درصد کاهش یافته و در چهارنوامبر به کمترین رقم در چهار سال اخیر برابر با 76/76دلار در هر بشکه رسیده است. در صورتی که اعضای اوپک بر سر کاهش حداقل یک میلیون بشکه در روز به توافق نرسند، این روند می تواند با کاهش بیشتر مواجه شود. دنیل باث، سرمایه گذار بازار نفت در این باره گفت: در صورتی که هیچ کاهشی صورت نگیرد، اعتبار اوپک در بازار و تاثیر آن بر بازارهای جهانی نفت مورد سوال قرار می گیرد. وی افزود: این امر می تواند قیمت نفت برنت را به حدود 60دلار در هر بشکه برساند. در میان بازیگران و مدیران سرمایه گذاری بازار نفت نیز در مورد توافق یا عدم توافق اوپک برای کاهش سطح تولید اختلاف نظر وجود دارد. باث گفت، احتمال توافق بر سر کاهش تولید بیش از 50درصد نیست. دوگ هپورث، مدیر سرمایه گذاری بازار نفت در این باره گفت: یک کاهش قابل توجه غافلگیرکننده مانند دومیلیون بشکه در روز، برای افزایش قیمت ها به بالای 80دلار نیاز است. به نوشته این گزارش، بازار لبریز از نظریه های تبانی است که چرا عربستان هنوز مداخله نکرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مقاله ای نوشت: «جنگ جهانی نفتی در جریان است و آمریکا و عربستان در یک سو و ایران و روسیه در سوی دیگر قرار دارند.» تام نلسون از گلوبال انرژی فاند گفت؛ عربستان اجازه داد تا قیمت ها کاهش یابد تا تولیدکنندگان کوچک تر که اغلب به تولیدکنندگان بزرگ تر برای مداخله متکی هستند، برای کاهش تولید به ریاض ملحق شوند. نلسون افزود: آنها (عربستانی ها) خواهان کاهش هستند اما نمی خواهند به تنهایی کاهش را انجام دهند. کاهش یک تا 5/1میلیون بشکه ای می تواند برای توازن بازار مناسب باشد.