آرشیو چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۳۰
سیاسی
۲

امیرعبداللهیان: تهران و آنکارا در بحران سوریه به راه حل مشترک می رسند

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با استراتژیک توصیف کردن رابطه تهران و آنکارا و نقش و جایگاه ترکیه در تحولات منطقه گفت: تهران و آنکارا دیر یا زود در حل سیاسی مشترک بحران سوریه توفیق خواهند یافت.

حسین امیرعبداللهیان در دیدار امید یالچین اظهار کرد: ترکیه و ایران در مسائل منطقه رقابت نمی کنند و تهران همواره از توسعه روابط ترکیه با کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس و از جمله عراق استقبال می کند. منطقه در شرایطی قرار دارد که تهران و آنکارا می توانند نقش برجسته سیاسی در حل بحران ها ایفا کنند و ما آمادگی داریم مشورت ها در این زمینه را به همکاری عملی تبدیل کنیم. وی بر ضرورت پیگیری راه حل دموکراتیک در سوریه به دور از هرگونه روش نظامی و استفاده از گروه های تروریستی تاکید کرد و افزود: ایران با گفت وگوی ملی فراگیر و روش های دموکراتیک در سوریه موافق و با اقدام بازیگران خارجی در مسلح کردن معارضان معتدل مخالف است.

یالچین، معاون وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار گفت: اختلافات محدود نمی تواند صدمه ای به این روابط تاریخی وارد کند. وی تصریح کرد: تهران و آنکارا درباره سوریه و عراق و ریشه کن شدن تروریسم در منطقه دیدگاه مشترک دارند. وی هرگونه تحرک و راه حل برای مشکلات منطقه به ویژه در عراق و سوریه را بدون وجود ایران ناموفق دانست.