آرشیو پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۱۱۸
جهان
۶

استفاده از سلاح گرم علیه معترضان مجاز می شود

ترکیه که حدود یک سال و نیم گذشته با آغاز اعتراض های مردمی مواجه بوده و این اعتراض ها جسته و گریخته ادامه دارند به روش بحث برانگیزی برای مقابله با اعتراض ها رو می آورد. به گزارش منابع ترکیه یی دولت رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه می خواهد استفاده پلیس ترکیه از سلاح گرم علیه شرکت کنندگان در تظاهرات را فراهم کند. همچنین قرار است قوانین جزایی این کشور تشدید شود. منتقدان دولت می گویند که به این ترتیب حق تظاهرات در ترکیه محدود می شود. رسانه های ترکیه با استناد به یک طرح قانونی دولت در پارلمان گزارش دادند که قرار است به ماموران پلیس اجازه داده شود که برای دفاع در برابر کوکتل مولوتف و مواد آتش زا در تظاهرات دست به اسلحه ببرند. بر اساس قوانین جزایی جدید نیز شرکت در تظاهراتی که در آن اشیای ممنوعه چون سنگ انداز استفاده شود می تواند مجازات تا چهار سال حبس را به دنبال داشته باشد. حمل پلاکارد و پوستری که مقامات دولتی آن را علامت سازمانی ممنوع ارزیابی کنند، می تواند مجازات تا سه سال حبس را در پی داشته باشد.

ضمن اینکه برای شرکت کنندگان در تظاهرات که چهره خود را می پوشانند و در حرکتی اعتراضی در حمایت از سازمانی که دولت ترکیه آن را ممنوع کرده شرکت می کنند مجازات تا پنج سال حبس در نظر گرفته شده است. همچنین پلیس می تواند در آینده برای آنکه مجرمان احتمالی را شناسایی کند در ماشین های آب پاش خود مواد رنگی بریزد.

به گزارش منابع اروپایی، پلیس ترکیه از مجموعه این اقدامات در واکنش به تظاهرات گروه های کرد در ماه اکتبر نیز استفاده کرده است. در ماه اکتبر تظاهراتی خشونت آمیز در انتقاد به موضع دولت ترکیه نسبت به گروه تروریستی داعش در سوریه برگزار شد. طی این تظاهرات بیش از 40 نفر کشته شدند.

کارشناسان بر این باورند که ترکیه با این سیاست ها بیش از پیش از اتحادیه اروپا فاصله می گیرد. سال گذشته نیز اتحادیه اروپا از رفتار خشونت آمیز پلیس ترکیه با تظاهرات کنندگان در پارک گزی انتقاد کرده بود.