آرشیو چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۱۲۳
حوادث
۱۴

نخستین مانور ایمنی در برابر مخاطرات طبیعی برگزار شد

اعتماد| نخستین مانور ایمنی در برابر مخاطرات طبیعی در دانشگاه ها به ابتکار انجمن مخاطره شناسی ایران برگزار شد.

در این مانور که با همکاری انجمن علمی دانشجویی مخاطرات محیطی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در محل سالن همایش این دانشکده برگزار شد، ابراهیم مقیمی، رییس انجمن مخاطره شناسی ایران به همراه 60 نفر از دانشجویان حضور داشتند.

در ابتدای این همایش مهدی زارع، رییس کمیته مخاطرات طبیعی انجمن مخاطره شناسی ایران با اشاره به شرایط محیطی حاکم بر فلات ایران، به نحوه استفاده از نقشه ها و پیاده سازی اطلاعات از نقشه های پایه برای بررسی مخاطره زلزله پرداخت و گفت: تمامی این روش ها دارای یک هدف مبنایی مشترک و مهم به نام «ایمنی جانی» هستند به این معنی که در مهندسی زلزله هدف کشته نشدن انسان ها یا کمتر کردن جراحات و صدمات وارده به انسان هاست.

در جریان این همایش، علیرضا سعیدی، دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران، با تقسیم دانشجویان به هفت گروه مدیریت بحران و تعیین سرگروه و نام برای هر یک از این گروه ها، نخستین مانور ایمنی در برابر مخاطرات طبیعی را آغاز کرد. در این مانور به بازسازی انواع بحران ها پس از وقوع زلزله پرداخته شد و راهکارهایی که برای مدیریت بحران و اسکان اضطراری و موقت در چنین شرایطی ضروری است، تمرین شد.

به گفته زارع، عضو هیات مخاطره شناسی ایران، برگزاری این مانور به شکل برنامه یی سراسری در سایر دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی کشور به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری پیشنهاد شده است تا در صورت توافق به شکل سالانه در کشور اجرا شود.

انجمن مخاطره شناسی ایران در نظر دارد تا این برنامه را به صورت یک برنامه سراسری برای همه دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی کشور به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد کند تا در کل کشور به صورت سالانه برگزار شود.