آرشیو شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۳۸
ورزشی - اخبار کشور
۹

رئیس سازمان انرژی های نو اعلام کرد: استفاده از برق تولیدی حاصل از حرارت زمین در کشور

رئیس سازمان انرژی های نو گفت: تا پایان سال آینده نخستین برق تولیدی از حرارت داخل زمین در کشور وارد مدار مصرف می شود.

یوسف آرمودلی در بازدید از نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این نیروگاه نخستین نیروگاه ژئوترمال کشور است که تاکنون علاوه بر صرف منابع ارزی قابل توجه حدود 800 میلیارد ریال هزینه ریالی در برداشته است.

وی گفت: هم اکنون با بهره گیری از تجارب کارشناسان داخلی و مشاوران خارجی 11 حلقه چاه تا اعماق سه هزار متری زمین حفر شده و کارشناسان به مخزن اصلی زمین گرمایی موجود در کوهستان سبلان دسترسی یافته اند.

به گفته آرمودلی از 11 حلقه چاه اکتشافی هفت حلقه چاه آماده بهره برداری و نصب توربین های پنج مگاواتی است.

وی اظهار کرد: به زودی در چاه B یک ژنراتور بخار با قدرت پنج مگاواتی و با 500 میلیارد ریال اعتبار به عنوان پایلوت نصب و پیش بینی می شود تا پایان سال آینده برق حاصله از این نیروگاه وارد مدار شود.

وی افزود: ظرفیت نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر 250 مگاوات برآورد شده که در صورت ادامه عملیات اکتشاف در منطقه این میزان تا سه برابر قابل افزایش است.

وی ارزان بودن بخار حاصله در مقایسه با سایر سوخت های فسیلی، عدم آلودگی محیط زیست و استفاده از حرارت و بخار حاصله در سایر صنایع را از جمله کشت گیاهان گلخانه ای و پرورش ماهی را از دیگر مزایای ژئوترمال بیان کرد.

وی دامنه های سبلان را بهترین بستر برای تولید انرژی های زمین گرمایی وژئوترمال دانست و گفت: با نصب توربین های جدید، نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر توسعه می یابد.