آرشیو دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۳۷۰
استان ها
۱۸

تسهیلات بلاعوض برای متقاضیان نصب سیستم خورشیدی در قزوین

مهرداد نوری

دنیای اقتصاد، قزوین: در جلسه ای با حضور استاندار قزوین، مدیرعامل شرکت سانا و دیگر مسوولان ظرفیت های استان قزوین در زمینه استفاده از انرژی های نو مورد بررسی قرار گرفت.

مهندس روزبه، استاندار قزوین در این جلسه گفت: برنامه های ما باید به سمت استفاده از انرژی های نو برود و باید تلاش کنیم قزوین به مرکز رشد تخصص انرژهای نو تبدیل شود.وی افزود: دراین زمینه در سه حوزه رشد تخصص انرژی های نو، استفاده از نعمت آب های گرم و استفاده از زباله برای تولید برق باید تلاش شود. مهندس جبارزاده، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین نیز گفت: در بخش انرژی های نو ظرفیت های بسیارخوبی در استان داریم و باید به طور کامل از آنها استفاده کنیم. وی افزود: 810 مگاوات ظرفیت تولیدی انرژی باد در استان قزوین وجود دارد که امیدواریم بتوانیم طرح های متعددی را در این زمینه اجرا کنیم، همچنین تونل بادی ارزشمندی بین تاکستان - بوئین زهرا وجود دارد، از این رو می توانیم از این قابلیت نیز برای انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنیم. وی تصریح کرد: شرکت مپنا که از شرکت های توانمند و تخصصی وزارت نیرو است، تولید 100 مگاوات انرژی بادی را در منطقه کهک تاکستان آغاز کرده که توسط وزیر نیرو 20 مگاوات آن به بهره برداری رسید و 80 مگاوات هم با نصب هشت توربین 5/2 مگاواتی که در خاورمیانه و کشور

بی نظیر است در مراحل پایانی و بهره برداری است. مهندس جبارزاده بیان کرد: با حمایت های خوب دولت، تسهیلاتی شامل تغییر کاربری و تحویل زمین در اسرع وقت به متقاضیان این نیروگاه ها داده می شود که در استان قزوین هم با حمایت جدی استاندار امسال آماده ایم تا به مشترکان خانگی برای استفاده از نیروگاه های خورشیدی تسهیلات بلاعوض پرداخت کنیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: برای مشترکان خانگی برای تولید 150 کیلو وات برق مجوز صادر می کنیم که امسال ظرفیت استان 150 مشترک خانگی برای نصب سیستم فتو ولتایی و خورشیدی است. وی بیان کرد: شهروندانی که متقاضی نصب پنل های خورشیدی در پشت بام منازل خود هستند می توانند تا 50 درصد هزینه سیستم را کمک بلاعوض دریافت کنند که این رقم چهار میلیون و 500 هزارتومان برای هر واحد است و برای این کار باید فضایی به مساحت حداقل 12 متر در پشت بام خانه اختصاص داده شود و شرکت توزیع نیروی برق قزوین در نصب و راه اندازی کمک خواهد کرد.