آرشیو سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳، شماره ۵۸۱۸
سلامت و زیبایی
۸

خ مثل خواب و خوراک

خوردن غذاها و آشامیدن نوشیدنی ها ممکن است تاثیر خود را بر خواب بگذارد بنابراین برای اینکه خواب خوبی داشته باشید قهوه، چای، نوشیدنی های نیروزا و نوشیدن انواع نوشیدنی های گازدار را کنار بگذارید. آنها حاوی ماده کافئین هستند که می تواند مانع خواب شود. بهتر است در صورت تمایل آنها را چهار ساعت قبل از خواب میل بفرمایید. غذاهای شور و شیرینی جات را هم بی خیال شوید. چون خوردن آنها تشنگی به دنبال خواهد داشت و این مانع خواب منظم می شود.

غذاهای تند را هم از سفره شبانه خود حذف کنید. این غذاها جهاز هاضمه را خسته می کند و مانع خواب می شود. غذا های چرب را هم کنار بگذارید. سبب می شود که هضم این غذاها دیر صورت بگیرد لذا بر خواب اثر می گذارد. غذاهای دارای پروتئین زیاد از جمله شیر پرچرب هم توصیه نمی شود.

برخی از داروها از جمله داروهای آرام بخش و ادرار آور و قرص های سرماخوردگی که حاوی ماده کافئین است سبب بی خوابی می شود. ورزش کردن قبل از خواب هم ممکن است مانع خواب در بعضی افراد شود. اما خوراکی هایی هم هستند که یک خواب خوب را به شما می دهند. شیر داغ، ماست، موز، گیلاس، انجیر، کاهو، تخم مرغ، نان جو و عسل که دارای ماده تریپطوفان است میل کنید. آجیل، پسته، فندق و گردو، مواد خوراکی خواب آور محسوب می شوند.