آرشیو سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳، شماره ۵۸۱۸
بین الملل
۲۱

تصویب بودجه 1/1 تریلیون دلاری اوباما در کنگره امریکا

کنگره امریکا بودجه بحث انگیز 1100 میلیارد دلاری سال آینده دولت فدرال را که برای امضا تسلیم باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور خواهد شد، تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، مجلس نمایندگان قبلا بودجه را تصویب کرده بود و در پایان روز یکشنبه هم سنا آن را با 56 رای در مقابل 40 رای تصویب و در کنگره نهایی کرد. طرح بودجه موضوع ماه ها مباحثات فشرده میان دو حزب اصلی امریکا بوده و هم دو طرف امتیازاتی داده اند. تصویب بودجه مانع از تعطیلی دولت شد که بودجه امسالش هفته آینده تمام می شود. جمهوریخواهان از طریق تضمین فقط بخشی از بودجه وزارت امنیت داخلی، سعی داشتند به اوباما فشار آورند تا طرح های جنجال آفرین تازه در زمینه مهاجرت را لغو کند.

به گزارش بی.بی. سی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای ماه نوامبر اکثریت سنا را هم به دست آوردند و از ماه ژانویه کنترل مجلس کنگره را به دست خواهند گرفت. به این ترتیب آنها امیدوارند مانع اجرای طرح اوباما برای دادن اجازه کار به میلیون ها مهاجر غیرقانونی شوند. دموکرات ها از لغو قوانین نظارت بر فعالیت موسسات مالی مثل بانک ها که جمهوریخواهان در انتهای برنامه بودجه گنجانده اند، ناراضی بودند. اما در نهایت بسیاری از دموکرات ها گفتند به نفع برنامه بودجه رای خواهند داد چون سال آینده وقتی در اقلیت قرار گیرند کار از این مشکل تر خواهد بود.