آرشیو دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۲
زندگی
۱۴

باید و نبایدهای مصرف دارو

گروه زندگی: مصرف دوز بالاو طولانی ‎مدت داروهای آرام‎بخش، منجر به ایجاد عوارض گوناگون جسمی می‎شود.

دکتر حاتم زبردست متخصص مغز و اعصاب و روان با بیان این مطلب گفت: اگرچه بیشتر مواقع داروها دارای خواص معجزه‎آسای درمانی هستند، اما اگر بیشتر از مقدار یا خارج از مدت توصیه ‎شده مصرف شوند، برای بدن اثری همچون سم به همراه خواهند داشت. وی ادامه داد: بسیاری از افراد بی‎تجربه و ناآگاه که دارای اطلاعات اندکی در حوزه داروها و نحوه مصرف هستند، توصیه‎های درمانی برای مصرف برخی از داروها به بیماران ارائه می دهند که ممکن است منجر به ایجاد عوارض و مشکلاتی در آنها شود.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: داروها از لحاظ مقدار و طول مدت درمان با هم تفاوت دارند و بسته به نوع بیماری، دوره درمان و مقدار مصرف هم متفاوت هستند.

وی افزود: این داروها دو نوع عوارض در فرد بیمار ایجاد می‎کنند، عوارض آنی (همان عوارض ابتدایی مصرف دارو) و عوارض طولانی‎مدت (مصرف در دوز بالاو مدت‎زمان طولانی) که باید پزشک با عوض‎ کردن یا قطع دارو جلوی این عوارض را بگیرد.

این متخصص اظهار کرد: هنگام شروع درمان ممکن است بدن واکنش‎هایی نشان داده و دچار ناسازگاری با دارو شود اما بعد از طی این مدت، اثرات مثبت دارو خود را نشان می‎دهد. این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: داروهای اعصاب معمولا اعتیادآور نیستند، بلکه مصرف طولانی‎ مدت آن‎ها وابستگی و عادت به دارو را در فرد بیمار ایجاد می‎کند.