آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۵۲
حوادث - اخبار کشور
۱۱

مشاور وزیر بهداشت خبرداد: تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت

مشاور وزیر بهداشت گفت: برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت در حال تدوین است، تاکید بر تولیت وزارت بهداشت در نظام سلامت، تجمیع منابع بیمه ها، ادامه مسیر طرح تحول سلامت و اصلاح برنامه پزشک خانواده از اصول محوری این برنامه است.

دبیر شورای سیاستگذاری سلامت وزارت بهداشت در گفت وگو با فارس گفت: برنامه طرح تحول سلامت یکی از استراتژی های مهم وزارت بهداشت در نگارش متن حوزه سلامت برنامه توسعه ششم است که کارهای کارشناسی تدوین برنامه شروع شده و کلیات آن تا حدی معلوم است.

وی اضافه کرد: رویکرد و استراتژی کلی تدوین برنامه ششم در حوزه سلامت، سیاست های کلان حوزه سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری است و کسانی که می خواهند از مفاد برنامه ششم در حوزه سلامت مطلع شوند، می توانند به سیاستهای کلان حوزه سلامت مراجعه کنند.

دبیر شورای سیاست گذاری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: در برنامه ششم بسیاری از مفاد برنامه توسعه پنجم البته با انجام برخی اصلاحات تکرار می شود، از جمله این موارد، کاهش سهم پرداختی مردم برای هزینه های سلامت به زیر 30 درصد است که متاسفانه طی برنامه توسعه چهارم و پنجم عملی نشد.

علیرضا دلاوری درباره سهم پرداختی مردم از هزینه های سلامت گفت: الآن آمار دقیق ندارم، اما قطعا به 30 درصد نرسیده است. یکی از اهداف اصلی طرح تحول سلامت، کاهش سهم پرداختی مردم بوده است.دلاوری با بیان این که در این برنامه طرح تجمیع منابع بیمه ها به جای تجمیع بیمه ها مطرح است، افزود: اجباری شدن بیمه برای همه ایرانیان به عنوان یکی از سیاستهای اساسی مورد توجه قرار می گیرد که مطابق با اصلاح ماده 38 و همگانی شدن بیمه پایه است.وی در پاسخ به این پرسش که چرا مطابق برنامه پنجم توسعه، برنامه پزشک خانواده اجرا نشد، توضیح داد: اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع دو سیاست های کلی نظام سلامت است و نمی شود آن را تعطیل کرد اما در مورد نحوه اجرای آن ممکن است تغییراتی اعمال شود که بعد از اتمام روند اجرای آن در دو استان فارس و مازندران در مورد آن تصمیم گرفته می شود.