آرشیو یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۵۴
اخبار کشور
۲

یک اندیشکده انگلیسی: حافظه تاریخی ایرانیان مملو از بی اعتمادی به انگلیس و آمریکا است

یک اندیشکده انگلیسی طی گزارشی نوشت: به سران غرب توصیه می شود تا جهت حصول توافق با ایران به نگرانی ایرانیان از غرب و حافظه تاریخی شان نظر افکنند چرا که این حافظه تاریخی مملو از بی اعتمادی به انگلیس و آمریکا است.

به گزارش فارس اندیشکده انگلیسی «شورای امنیت اطلاعات انگلیس و آمریکا» طی یادداشتی به قلم «نورمن ماس» تحت عنوان «گلایه های ایران» نوشت: در عالم سیاست ضرب المثلی با این مضمون وجود دارد که «جایگاه فعلی شما بستگی به مکانی که نشسته اید دارد». این ضرب المثل البته درباره ایران نیز صدق می کند.

بر اساس این گزارش جایگاه ایران با توجه به حافظه تاریخی آن ها حکایت از بی اعتمادی به انگلیس و آمریکا به ویژه بی اعتمادی در زمینه هر موردی که آزادی عمل آن ها را به مخاطره می افکند، دارد. این تاریخچه ای است که ما در غرب بندرت از آن آگاهی داریم و البته این موردی مهم می باشد که عمق نگاه ایران به جهان را شکل می دهد.

نویسنده این یادداشت با اشاره به حافظه تاریخی ملت ایران نوشت: ایرانیان خوب به خاطر می آورند که [پیش از انقلاب اسلامی] این قدرت های خارجی بودند که تصمیم گرفتند چه نوع سیاستی بر این کشور حاکم شده و چه کسی رهبر آن ها باشد.

نویسنده با اشاره به جدل ایران و غرب بابت برنامه های هسته ای نوشت: ایران در زمینه هسته ای نیز همیشه اعلام کرده است که در مسیر تولید جنگ افزار هسته ای نیست اما قدرت های خارجی با فشار اقتصادی علیه ایران سعی در کاستن از فعالیت های هسته ای مسالمت آمیز این کشور دارند.

نویسنده این یادداشت در خاتمه با اشاره با عدم پایبندی قبلی غرب به توافقات خود با ایران از جمله توافق شرکت «یورودیف» در ارائه سوخت هسته ای به ایران در سی و اندی سال قبل و سر باز زدن از آن با روی کار آمدن رهبران جدید ایران بعد از انقلاب اسلامی به سران غرب توصیه کرد تا جهت حصول توافق با ایران که برای همه سودمند باشد بهتر است به نگرانی ایرانیان به غرب و حافظه تاریخی شان نظر افکنده شود.