آرشیو یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۵۴
ورزشی - اخبار کشور
۹

4ماه پس از راه اندازی، خط تولید داروی ایرانی هورمون رشد متوقف شد

خط تولید داروی ایرانی هورمون رشد انسانی 4 ماه پس از راه اندازی متوقف شد.

وردآورد- خبرنگار کیهان:

خط تولید داروی صد درصد ایرانی هورمون رشد انسانی 9 خرداد ماه سال جاری توسط رئیس جمهور در کارخانه داروسازی داروپخش، راه اندازی، اما پس از تغییر مدیریت شرکت مذکور، تولید این دارو به طور کامل متوقف شد.

داروی هورمون رشد انسانی که کلیه مراحل تولید آن، اعم از تولید مواد اولیه، ساخت نهایی محصول، ساخت دستگاه های تولید و آزمایشگاه مخصوص، با صرف هزینه پنج میلیارد تومان به صورت ریالی و 500 هزار دلار به صورت ارزی، با تلاش هفت ساله دانشمندان و محققان جوان داروسازی کشور با هدف خودکفایی و قطع وابستگی به خارج از کشور، طراحی، تولید و به بهره برداری رسید که پس از 4 ماه فعالیت با تغییر مدیریت شرکت، تولید آن به طور کامل متوقف شد.

نمونه اولیه این دارو در اردیبهشت سال 1391، با حضور رهبر معظم انقلاب رونمایی شد.

پس از رونمایی از نمونه اولیه این دارو و طی کردن تمامی مراحل تست های آزمایشگاهی و گرفتن استانداردها و مجوزهای لازم و ساخت دستگاه های مورد نیاز برای تولید مواد اولیه و محصول نهایی خط تولید داروی مذکور با نام تجاری دی.پی.پروپین در خرداد سال 1393 توسط حسن روحانی رئیس جمهور راه اندازی شد و ایران رسما به عنوان پنجمین کشور در دنیا پس از آمریکا، انگلیس، دانمارک و کره جنوبی تولید هورمون رشد انسانی را آغاز کرد.

چهار ماه پس از استعفای ناصر نقدی، مدیر عامل وقت شرکت امجدی به عنوان مدیر عامل جدید شرکت داروسازی داروپخش منصوب و مشغول به کار شد که پس از تغییر مدیریت، تولید هورمون رشد انسانی به طور کامل متوقف شد و با گذشت حدود سه ماه همچنان بخش تولید دی.پی.پروپین تعطیل است.

گفته می شود؛ در سال 1392 مبلغ 80 میلیارد تومان صرف واردات هورمون رشد شد که با راه اندازی فاز یک خط تولید این داروی صد درصد ایرانی همزمان با تامین یک چهارم نیاز داخلی، صادرات به برخی کشورها نیز آغاز شد. به گفته منابع آگاه قرار بود طبق برنامه با توسعه دستگاه های تولید در مدت یک سال علاوه بر تامین نیاز داخل، با توجه به درخواست های صورت گرفته، صادرات هم افزایش یابد.

در حال حاضر تامین نیاز به این دارو از طریق واردات انجام می شود.