آرشیو دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۵۵
حوادث - اخبار کشور
۱۱

آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: نباید دانش آموزان اتباع بیگانه به دلیل عدم مشارکت مالی از کلاس درس منع شوند

مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای به مدیران مدارس اعلام کرد: هیچ دانش آموز اتباع خارجی به واسطه عدم مشارکت در طرح خودیاری نباید حتی برای یک ساعت از حضور در مدرسه منع شود.

سرویس اجتماعی - مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه ای اعلام کرد: به اطلاع تمام مدیران مدارس سراسر کشور که از دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس خود ثبت نام کرده اند، می رساند:

کماکان و مانند همیشه روش های آموزشی، تربیتی در بین تمام دانش آموزان ایرانی و اتباع خارجی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران یکسان است. هیچ دانش آموز اتباع خارجی نیز به واسطه عدم مشارکت در طرح خودیاری نباید حتی برای یک ساعت از حضور در مدرسه منع شود.

اکیدا توصیه می شود در ارتباط با جلب مشارکت اولیا در طرح خودیاری رعایت حال اولیای دانش آموزان اتباع خارجی همانند شهروندان ایرانی توسط مدیران مدارس مدنظر قرار گیرد.

گفتنی است پیش از این معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان گفته بود: هزینه های تحصیل دانش آموزان مهاجر در مدارس ایران بالاست و به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، خانواده های افغان امکان پرداخت این شهریه را ندارند و این موضوع می تواند مشکلاتی برای آنها فراهم کند.

علی رغم واکنش مناسب وزارت آموزش و پرورش به مخاطرات احتمالی محرومیت از تحصیل دانش آموزان افغان در ایران، به علت شرایط اقتصادی نامناسب والدین، کماکان در مسئولان کشورمان نگاه سرمایه محور به فرصت تعلیم و تربیت نسل آینده افغانستان که در کشورمان اشتغال به تحصیل دارند، دیده نمی شود.

این در حالی است که هفته گذشته اعلام شد دولت آلمان با صرف ارقام قابل توجه در حوزه آموزش دانش آموزان افغان در ایران سرمایه گذاری کرده است. واضح است که ارزش و اهمیت این شکل از سرمایه گذاری مالی به منظور تاثیر گذاری بر فرهنگ، فکر و آینده مردم یک کشور، بسیار بیشتر از سرمایه گذاری بر «بازوی کارگران خارجی» است.

متاسفانه علی رغم خدمات دهی چند ده ساله جمهوری اسلامی ایران به اتباع خارجی، به علت اتخاذ برخی تصمیمات بدون پشتوانه فکری توام با برخی محدود رفتارهای ضد فرهنگی به دنبال تبلیغات رسانه های بیگانه و فرهنگ سازی ضعیف دولت، کماکان شاهد بروز مشکلاتی در تعاملات فرهنگی و اجتماعی با سایر ملت ها و جوامع هستیم که امید می رود با تصحیح رویه دولت، این موضوعات از بخش های کوچک جامعه نیز رخت بربندد.