آرشیو دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۵۵
صفحه آخر
۲۰
روزانه​ ها

فناوری از نگاه اخلاق

آذر مهاجر

شبکه چهار در برنامه ای به نام «کافه فناوری» به دستاوردهای حوزه فناوری، اخبار و اطلاعات این حوزه و رخدادهای مرتبط با آن در کشور می پردازد که جزو معدود برنامه های تلویزیون در این باره است.

شاید اخبار مربوط به حوزه فناوری در بخش های خبری به اطلاعات مردم برسد، اما حسن کافه فناوری این است که علاوه بر ارائه اخبار داخلی و اشاره به دستاوردهای دانشمندان و دانشگاه های کشور در این حوزه، از جهات مختلف به موضوع فناوری و بخصوص فناوری اطلاعات توجه دارد و بویژه چالش های اخلاقی در حوزه اطلاعات و فناوری اطلاعات را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. تاثیر متقابل فرهنگ، اخلاق، فلسفه و فناوری اطلاعات از مواردی است که در تلویزیون کمتر به آن توجه شده و احتمالابیش از هر چیز مجامع علمی و دانشگاهی به آن توجه داشته اند، اما برنامه کافه فناوری، با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه در کنار پرداختن به اخبار فناوری اطلاعات، معرفی ابزارک ها، تکنیک های سخت افزاری و نرم افزاری، نگاه عمیق تری به مقوله فناوری اطلاعات دارد و چالش های این حوزه را مدنظر قرار می دهد.

گرچه برنامه کافه فناری یک برنامه گفت وگومحور و فارغ از جذابیت های ساختاری است، اما به لحاظ محتوایی، نکات ارزشمندی برای ارائه دارد که می تواند برای همه علاقه مندان به این حوزه و نه صرفا متخصصان و فرهیختگان جذاب باشد. امروزه فناوری بویژه فناوری اطلاعات با زندگی روزانه هر شهروندی پیوند دارد و در مواردی به عمیق ترین لایه های زندگی افراد نفوذ کرده است. شیوه های نوین درمانی و فناوری ها در بیشتر حوزه های مرتبط با زندگی امروز نقش دارد؛ از حوزه پزشکی گرفته تا کارکرد و تاثیرات فناوری های اطلاعاتی در مناسبات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ما.

به نظر می رسد تماشای این برنامه با وجود مباحث تخصصی حتی برای کسانی که در این زمینه سررشته ندارند هم اهمیت داشته باشد؛ زیرا تقریبا ما همه خواسته و ناخواسته در معرض فناوری های نوین هستیم و دیر یا زود باید درباره آنها بیشتر بدانیم و از ابزاری هایی که در اختیارمان می گذارد، آگاهانه بهره بگیریم.