آرشیو چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۲۰۵
هنری
۱۴

بدرقه غریبانه «حسن حاضرمشار»

پیکر «حسن حاضرمشار» صبح دیروز (سه شنبه، 16دی) از مقابل موسسه فرهنگی - هنری صبا تشییع و به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برده شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم، خانواده حسن حاضرمشار، اعضا و کارکنان موسسه فرهنگی- هنری صبا و تعدادی از هنرمندان تجسمی حضور داشتند. این در حالی است که در روز های گذشته، مسایلی درباره تشییع پیکر او از مقابل موسسه فرهنگی- هنری صبا که کارگاه این هنرمند خودآموخته بود، پیش آمد و تحت تاثیر همین شرایط، تشییع جنازه این هنرمند خودآموخته که سال ها در گمنامی بود، شباهت چندانی به مراسم برگزارشده برای هنرمندان نداشت. همچنین به روال معمول که کسانی درباره فرد درگذشته سخن می گویند، شرایط به گونه ای نبود که هنرمندانی مانند کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست، علی بلبلی، نوازنده و علی عزتی، مدیرعامل انجمن «هنرمندان خودآموخته» - که در مراسم حضور داشتند، بتوانند سخنرانی کنند. «حسن حاضرمشار» هنرمند مجسمه ساز و نقاشی بود که 14 دی در سن 90سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

«حاضرمشار» هنرمندی گیلانی بود. او از نوجوانی نجاری را از یک نجار ارمنی آموخت و سال ها در این حرفه فعالیت کرد. او پس از یک سانحه تصادف، به کما رفت و بعد از این اتفاق، دیگر توانایی کارکردن نداشت. او برای گذراندن وقتش، نقاشی و مجسمه سازی کرد تا اینکه یک روز که کنار خیابان نشسته بود و کارهایش را می فروخت، کامبیز درمبخش او را کشف کرد.

مضامین و موضوعات اصلی کارهای هنری «حاضرمشار» حیوانات و طبیعت بود. او به خاطر شغل نجاری که سال ها در آن تجربه داشت، با متریال چوب به خوبی کار می کرد.