آرشیو یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۶۶
اقتصادی
۴

رشد 12 درصدی صادرات فرش دستباف ایران

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با بیان این که در هشت ماهه امسال بیش از 3900 تن فرش دستباف به بیش از 80 کشور دنیا صادر شده، گفت: این میزان فرش صادراتی بیش از 202 میلیون دلار ارزش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد رشد وزنی نشان می دهد.

حمید کارگر دیروز در گفت وگو با ایرنا افزود: رشد وزنی صادرات فرش دستباف در سال های اخیر بی سابقه بوده ضمن این که در هشت ماهه امسال صادرات فرش دستباف ایرانی به لحاظ ارزشی 12 درصد رشد داشته است.وی با بیان آن که فرش دستباف ایرانی روزهای خوشی را سپری می کند، اظهار کرد: بخشی از وضع روبه رشد فرش دستباف ایرانی متاثر از بهبود مناسبات سیاسی کشور و حاکم شدن ثبات اقتصادی است.

کارگر ادامه داد: صادرات فرش دستباف ایرانی به لحاظ وزنی و ارزشی در حال رشد است، هرچند از وضع کنونی راضی نیستیم، اما امیدواریم رشد صادراتی فرش شتاب بیشتری به خود بگیرد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران سپس با اشاره به تحریم چهارساله فرش دستباف ایرانی از سوی آمریکا گفت: این کشور در چهار سال گذشته تاکنون واردات هرگونه فرش دستباف که مبدا تولید آن ایران ثبت شده باشد، ممنوع اعلام کرد که امیدواریم این کشور خردمندانه عمل کند و با لغو این تحریم به شهروندان خودش که از داشتن دستباف های ایرانی محروم شدند، لطف کند.

وی افزود: آمریکا با لغو تحریم واردات فرش ایرانی به خاک خود، نشان دهد که دنبال تحریم هنر و هنرمند نیست، زیرا فرش دستباف ایرانی نه دولت، بلکه توسط هنرمندان ایرانی تولید می شود.