آرشیو سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳، شماره ۳۱۶۰
باشگاه رسانه
۱۶

هشدار اوباما به کنگره در مورد وضع تحریم های تازه علیه ایران

ماشه تحریم های تازه را نکشید

ایران و قدرت های بزرگ پس از پیشرفت محدود در مذاکرات هسته یی روز یکشنبه، در تلاش برای کاهش اختلافات شان بر سر برنامه هسته یی تهران ماه آینده نیز ملاقات هایی خواهند کرد و این در حالی است که دولت اوباما سعی دارد با لابی های سیاسی جلوی تحریم های بیشتر علیه ایران را بگیرد.

این مذاکرات که در سطح مدیران سیاسی برگزار شد حاصل یک دیپلماسی پنج روزه و جلسات طولانی جان کری و محمدجواد ظریف وزیران خارجه امریکا و ایران بود که در ژنو و پاریس برگزار شد. یک دیپلمات آگاه به رویترز گفت: پیشرفت اساسی محدود بود، کارشناسان صبح فردا (دوشنبه) به کار خود ادامه خواهند داد. هلگا اشمید، مدیر سیاسی اتحادیه اروپا ریاست مذاکرات مقامات ایران، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و امریکا را که پشت درهای بسته برگزار می شد، بر عهده داشت. باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا روز جمعه به نمایندگان کنگره هشدار داده که ماشه تحریم های تازه علیه ایران را نکشند چرا که وضع تحریم های تازه علیه ایران، تفاهم با ایران را تحت الشعاع قرار داده و کار را از مذاکرات دیپلماتیک به تخاصم های بین المللی خواهد کشاند.

ونگ کون، نماینده چین به خبرنگاران گفت: زمان به سرعت در حال سپری شدن است، پکن امیدوار است همه طرف های درگیر از زمان سبقت بگیرند و دو چیز را عملی کنند: اول اتخاذ تصمیمات عملی و یک روش انعطاف پذیر بر پایه عقل و دوم نشان دادن حداکثر اراده سیاسی، با تصمیم گیری های سیاسی مصمم.