آرشیو پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۷۶
سیاسی
۲

تاکید ایران و ترکیه بر گسترش همکاری های اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور ترکیه با اشاره به مشترکات و توانمندی های دو کشور، دستیابی به هدف 30 میلیارد دلار تجارت را امکان پذیر اعلام کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی و رجب طیب اردوغان ظهر دیروز در استانبول دیدار و با بررسی راه های ارتقای همکاری های دوجانبه، درباره تحولات منطقه ای و موضوعات جهان اسلام تبادل نظر کردند.

رئیس مجلس در این دیدار با تاکید بر لزوم همکاری نزدیک کشورهای اسلامی در اوضاع کنونی منطقه و جهان گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در رفع چالش های جهان اسلام اهمیت بسزایی دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم با قدردانی از ریاست مجلس شورای اسلامی بر اتحادیه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در یک سال گذشته گفت: ریاست مجلس ملی ترکیه در دوره جدید با استفاده از تجربیات ایران هم افزایی مناسبی برای کمک به حل و فصل مسائل جهان اسلام فراهم می کند. طرفین با مهم خواندن همکاری بیشتر در زمینه انرژی، حمل و نقل، تجارت و صنعت همچنین توافق کردند رایزنی های ایران و ترکیه در این زمینه ها افزایش یابد. رئیس مجلس همچنین دیروز در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با بیان این که وجود پیامبر اعظم(ص) خط قرمز همه مسلمانان است، گفت: بحران های ساختگی برای فرسایش انرژی کشورهای اسلامی است تا در پناه چنین به هم ریختگی هایی، افکار مسلمانان را از پیگیری آرمان های گمشده خود منحرف کنند.

به گزارش خانه ملت، لاریجانی با بیان این که دموکراسی خواهی و استقلال و احیای هویت اسلامی، خواسته ملل اسلامی است، اضافه کرد: اولین چالش که غرب در مقابل این حرکت تکاملی ایجاد کرده، انحراف در این مسیر یا سرکوب آن است، چنانچه در تحولات برخی کشورها در سال های اخیر شاهد بودیم. رئیس مجلس ادامه داد: همه پیروان مذاهب اسلامی یک کتاب آسمانی دارند و از یک پیامبر تبعیت می کنند، روبه روی یک قبله نماز می گذارند و در اصول و فروع ضروری دین مشترک هستند، پس اختلاف در امت اسلامی ریشه در تفکر نبوی ندارد و روش دیگر ساماندهی جریان های تروریستی است که باز متاسفانه کشورهای غربی در آن دست داشتند و از این جریان ها به عنوان ابزار بهره جسته اند.