آرشیو شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۸۳۰۲
ورزشی
۱۱

وداع تلخ ایران علی رغم شایستگی صعود

سید رحیم منفرد

ایران علی رغم شایستگی راهیابی به نیمه نهایی، با جام شانزدهم وداع کرد. با انجام چهار دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا تیم های استرالیا، کره جنوبی، عراق و امارات به جمع چهار تیم برتر پیوستند و ازبکستان، چین، ایران و ژاپن از گردونه رقابت ها خارج شدند.

ایران در حالی در مرحله یک چهارم نهایی برابر عراق صف آرایی کرد که از سال 1996 تاکنون در پنج دوره همواره در این مرحله نتیجه را به کره جنوبی واگذار کرده بود اما رویارویی با تیم عراق و تجربه کی روش و توانمندی ملی پوشان این تصور را تقویت کرده بود که تیم پیروز میدان ما هستیم.

پیروزی بر عراق در 14 دی با بازیکنان ذخیره نیز این باور را ایجاد نمود که صعود از این مرحله دور از دسترس ما نیست و گل آزمون در دقیقه 24 مهر تاییدی بر این شایستگی زد اما اخراج پولادی در دقیقه 42 تمرکز لازم را از بازیکنان در ادامه کار گرفت و سختگیری ویلیام داور استرالیایی برای دادن کارت دوم به وی روند بازی را به سود عراق دگرگون کرد.

گل دقیقه 55 عراق بر روحیه بازیکنان این تیم افزود و از این لحظه به بعد در مهیج ترین بازی جام شانزدهم چهار گل دیگر رد و بدل شد. ایران 10 نفره پس از دریافت گل دوم با پرواز عالی و ضربه سر بی مهار پورعلی گنجی تساوی 2-2 را رقم زد. پس از تساوی در 90 دقیقه قانونی عراق دقیقه 93 به گل رسید اما، برای دومین بار در دقیقه 118 قوچان نژاد شکست را به تساوی تبدیل کرد. در ضربات پنالتی عراق 6-7 به پیروزی رسید و به جای ایران به نیمه نهایی صعود کرد و خیال کره جنوبی از بابت راهیابی به فینال با شکست این تیم در بازی بعد آسوده شد. ایران با تاکتیک و تجربه کی روش مصمم به صعود بود اما اخراج پولادی موجب گردید طلسم شکست در مرحله یک چهارم نهایی پس از 20 سال باطل نشود.

این وداع گرچه تلخ بود اما چیزی از شایستگی کی روش و بازیکنان ما نکاست و سرمربی پرتغالی با ملی پوشان جوانی که جذب تیم ملی شده اند می تواند ما را به یک حضور دیگر در جام جهانی امیدوار کند.