آرشیو یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۷۸
جامعه
۱۷

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: طبیعت ایران رو به زوال است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که طبیعت ایران به سرعت رو به زوال است، گفت: زندگی ما به این چرخه وابسته است، بنابراین تمام شاخص ها حاکی از آن است که در بهره وری منابع باید به سمت بهره وری سبز حرکت کنیم.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در همایش ملی بهره وری که در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد، تاکید کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید در اقتصاد مبتنی بر حمایت و حفاظت از محیط زیست است و هم اکنون 35 میلیون نفر در مناطق شهری کشور از هوای پاک برخوردار شده اند.

وی با اشاره به این که منابع مالی نمی تواند به تنهایی توسعه را پیش ببرد، اظهار کرد: منابع به تنهایی کافی نیست و گاهی با برنامه ریزی درست می توان دشواری ها را از پیش پا برداشت.

معاون رئیس جمهور درباره وضع سفره های آب زیرزمینی نیز توضیح داد: سفره های آب زیرزمینی ذخایر استراتژیک بوده که تا 20 درصد می توان از آنها برداشت کرد و در شرایط محدود نیز برداشت از آن تا 40 درصد هم امکانپذیر است، اما متاسفانه در سال های اخیر 85 درصد از منابع آب های زیرزمینی را برداشت کرده ایم.

ابتکار با بیان این که فشار روی خاک، مرتع و برداشت بی رویه از منابع آب و همچنین آلودگی بی رویه آب های زیرزمینی و هوای شهرها بسیار زیاد است و نمی توانیم با این روند ادامه بدهیم، اظهار کرد: درصورتی که محیط زیست را حفظ نکنیم، رشد کشاورزی و صنعت قابل تحقق نیست و توسعه معنایی ندارد.

واگذاری مدیریت آلودگی هوا به شهرداری ها

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره واگذاری مدیریت آلودگی هوا به شهرداری ها نیز ابراز کرد: اقداماتی که منجر به کاهش آلودگی شود فقط با همکاری های فرابخشی میسر می شود و در شرح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

ابتکار عنوان کرد: سوخت ناسالم و خودروی غیراستاندارد دو عامل اصلی آلودگی هوا بوده که اگر شهرداری متولی اصلی آلودگی هوا باشد، نمی تواند این کارها را به تنهایی پیش ببرد؛ چون نیاز به نهاد ملی برای تصمیم گیری های فرابخشی وجود دارد.