آرشیو یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۷۸
اقتصادی
۴

درخواست رسمی بورس برای تعدیل بهره مالکانه معادن

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از احتمال تعدیل حق انتفاع 30 درصدی معادن خبر داد و اعلام کرد: در پیشنهادی رسمی از دولت و مجلس شورای اسلامی خواسته ایم تا درخصوص بهره مالکانه عدد 30 درصد را تعدیل کنند.

به گزارش ایرنا، حسن قالیباف اصل در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که بورس اوراق بهادار تهران در بررسی بودجه 94 کشور به نکاتی برخورد کرده و برای رفع دغدغه های جامعه سهامداری و همچنین کاهش ریسک های سیستماتیک پیشنهادهایی را مطرح کرده است، افزود: پیشنهادهای بورس تهران در خصوص صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی، سنگ آهن و دیگر صنایع رسما به دولت و مجلس ارائه شده است.

این مقام اجرایی بازار سهام در برابر این سوال که پیشنهاد مشخص بورس تهران برای حل مشکل حق انتفاع 30 درصدی معادن سنگ آهن چیست؟ گفت: در جزء یک بند الف تبصره 10 عوارض 30 درصدی برای استخراج سنگ آهن در نظر گرفته شده است. حال آن که تعیین عوارض 30 درصد برای فروش معادن در بودجه سالانه که یک برنامه کوتاه مدت است، باعث ابهام و در نهایت آسیب این حوزه و رویگردانی سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این بخش می شود.

وی با بیان این که این عوارض به مبلغ فروش سنگ آهن خام، سنگ آهن دانه بندی شده و افشرده (کنسانتره) تعلق می گیرد، خاطرنشان کرد: در پیشنهادهای بودجه ای خود اعلام کرده ایم سرمایه گذاری های صورت گرفته در شرکت های سنگ آهنی و افزایش قابل توجه ظرفیت این شرکت ها در سال های اخیر مرهون حضور سرمایه گذاران و سهامداران آنهاست که با صرف نظر از سودهای سالانه و به کمک آورده نقدی خود، سرمایه این شرکت ها را به بیش از 30 برابر افزایش داده اند.

این مقام اجرایی در بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد که با بازگرداندن پروانه بهره برداری به این شرکت ها و تعیین عوارض براساس قانون، تعادل و رونق مجدد در این بخش از بازار سرمایه حاکم شود.