آرشیو دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۳۴۰۴
باشگاه اقتصاددانان
۲۹
پرسش امروز

فرآیند بودجه نویسی در کشورها

گروه ترجمه: گر چه هر کشوری در جزئیات کار بودجه نویسی با دیگری تفاوت دارد، اما در کل می توان گفت در همه آنها دولت باید لایحه بودجه خود را به پارلمان ارائه کند تا مورد بررسی و در نهایت مورد تصویب قرار گیرد. اما آنچه مهم است، تفاوت در جزئیات کار است. در کشورهای پیشرفته کار روی بودجه هر سال بیش از یک سال مانده به آن، آغاز می شود.

اساس بودجه نویسی کشورها را تحقیقات نهادهای دولتی و غیر دولتی و پیش بینی هایی که اساس علمی دارند و به طور منظم در تاریخ هایی از پیش تعیین شده در هرسال منتشر می شوند، تشکیل می دهند. اهمیت نقش اقتصاددانان مستقل که پیش بینی خود از متغیرها و شاخص های اقتصادی را برای خوشایند دولت با عینک خوش بینی تهیه نکنند، در فرآیند بودجه نویسی بر هیچ دولتی پوشیده نیست چون کوچکترین اشتباه در این پیش بینی ها می تواند برابر باشد با مشکلات جدی اقتصادی و عدم تراز ها و کسری بودجه ها.

روندی که به تازگی در بسیاری از کشورها مشاهده می شود این است که تخصیص بودجه به بخش های مختلف اقتصاد نه براساس منابع مالی که بر اساس فعالیتی است که هر بخش باید در آن سال انجام دهد. شاید حرکت در این مسیر، راهی دشوار را پیش روی دولت ها قرار دهد چون لازمه آن شفاف سازی فعالیت ها و دستاوردهای هر بخش است. می توان گفت احترام به تحقیقات علمی، بیش از یک سال کار کارشناسی و شفاف سازی عملکرد ارکان مختلف دولت، شاه کلید بودجه نویسی اقتصادهای موفق است.

باشگاه اقتصاددانان امروز، به بهانه فرارسیدن فصل ارائه بودجه در ایران، نگاهی دارد به فرآیند بودجه نویسی در برخی از کشورهای جهان.