آرشیو دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۵۸۵۱
فن آوری
۱۹

فناورانه

به کمک فناوری، بوی باران ضبط شد

محققان دانشگاه MIT امریکا با استفاده از فناوری دوربین های دیجیتال پرسرعت، توانستند بوی باران را ضبط کنند.

به گزارش ایرنا محققان با استفاده از این دوربین ها، مکانیزم برخورد هر قطره باران را با سطوح مختلف و خاک ضبط کردند. بر اساس این تحقیقات، هنگامی که یک قطره باران به سطحی برخورد می کند، بلافاصله شکل آن مسطح می شود و حباب هایی از آن به بالاپرتاب می شود. این فرآیند در عرض چند میلی ثانیه، مواد تشکیل دهنده سطح را به صورت غباری از ذرات معلق – خاک یا برگ- به اطراف پراکنده می کند. محققان با عکس گرفتن از این فرآیند می توانند دقیقا جنس ذرات معطری را که در زمان بارش باران در محیط پراکنده می شوند، مشخص کنند. این فرآیند نحوه انتشار مواد آلوده کننده ساخته دست بشر یا باکتری ها و میکروب های مضر را در محیط زیست، پس از بارش باران توجیه می کند. پیش از این از جنس موادی که در اثر باران در محیط پراکنده می شدند، اطلاعی در دست نبود. اما این تحقیقات مرجع مناسبی برای تحقیقات آتی و شناسایی میکروب ها و مواد شیمیایی موجود در خاک و سایر مواد طبیعی و درک نحوه انتشار آن در محیط زیست محسوب می شود. این دستاورد قادر به توضیح این واقعیت است که چرا در روزهای بارانی رایحه دلنشینی در فضا پراکنده می شود.

جایگزین اینستاگرام از راه رسید

برنامه های متفاوتی برای اسمارت فون و تبلت ها به بازار فناوری عرضه می شوند که گاهی با استقبال و گاهی با استقبال نکردن مخاطبان مواجه می شوند.

به گزارش مهر، شاید اینستاگرام کمی قدیمی شده باشد و برنامه جدیدی بتواند جایگزین اینستاگرام پرمخاطب شود. اپلیکیشن جدید، VSCO Cam نام داشته و از قابلیت های اینستاگرام مانند به اشتراک گذاری تصاویر، مشاهده تصاویر دوستان و... برخوردار است. اما از دیگر قابلیت های متفاوت این برنامه نسبت به اینستاگرام می توان به ویرایش تصاویر در سطوح گسترده اشاره کرد که امکان جدیدی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.