آرشیو دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۵۸۵۱
بین الملل
۲۱

اجرای توافقنامه آشتی ملی، شرط حوثی ها برای بازگشت رئیس جمهوری یمن به قدرت

سپهر سیاسی یمن این روزها با استعفای رئیس جمهوری و نخست وزیر تیره شده است. نیروها و احزاب سیاسی در یمن در حال صف آرایی در مقابل هم هستند و بیم تبدیل شدن بیش از پیش یمن به خانه امن القاعده وجود دارد. در این میان نیروهای انصارالله به عنوان سازمان یافته ترین نیروی سیاسی در یمن با گذاشتن شرط اجرای کامل توافقنامه آشتی ملی دیروز تمایل خود را نسبت به بازگشت دولت به قدرت ابراز کردند.

شرط انصارالله برای بازگشت رئیس جمهوری یمن به قدرت

به گزارش فارس، گروه انصار الله یمن اعلام کرده اند: در صورت تعهد رئیس جمهوری یمن به اجرای کامل توافقنامه آشتی ملی و تشکیل دولت وحدت ملی مانعی برای بازگشت «عبدربه منصور هادی» به قدرت وجود ندارد. در همین ارتباط محمد العماد عضو شورای سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد: انصراف «هادی» از تصمیم استعفایش از ریاست جمهوری منوط به پایبندی به توافق امضا شده صلح و مشارکت میان طرف های یمنی است. چهار روز پس از درگیری ‎های شدید در صنعا پایتخت یمن و محاصره کاخ ریاست جمهوری توسط کمیته های مردمی و طرفداران انصارالله، دولت «خالد بحاح» نخست وزیر و «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری این کشور پنجشنبه شب استعفا کردند.

بررسی استعفای رئیس جمهوری در پارلمان یمن به تعویق افتاد

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، هیات ریاست پارلمان یمن گفت: جلسه فوق العاده پارلمان را که قرار بود دیروز برگزار شود، به زمانی دیگر موکول شد.

در همین ارتباط خبرگزاری یمنی سبا گزارش داد: هدف از به تاخیر انداختن جلسه پارلمان حضور تمامی اعضای پارلمان است، در همین حال رایزنی هایی میان احزاب سیاسی برای حل بحران یمن آغاز شده و هیاتی از حزب کنگره ملی یمن به ریاست علی عبدالله صالح، به منظور هماهنگی جلسه پارلمان به دیدار عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن رفته اند.

ظجمال بن عمر، فرستاده دبیر کل سازمان ملل به یمن نیز دیروز گفت: نتایج کنفرانس گفت وگوی ملی، توافق برای صلح و شراکت مبنای حل و فصل بحران یمن است.

وی افزود تلاش می کند تا دیدگاه های گروه های یمنی را به هم نزدیک کند تا یمن به راه حلی که ضامن امنیت و ثبات این کشور باشد، دست یابد.