آرشیو سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۲۲۲۲
سیاست
۲

17 بهمن برگزار می شود: میزگرد هسته ای 4 وزیر خارجه در مونیخ

شرق: شاید برای اولین بار در طول تاریخ مذاکرات هسته ای، چهار وزیر به صورت همزمان در حضور افرادی خارج از مذاکرات، با هم گفت وگو می کنند؛ امری که می توان از آن به عنوان «مذاکره آنلاین» نام برد. رییس کنفرانس امنیتی مونیخ از بررسی مذاکرات هسته ای 1+5 و ایران به عنوان یکی از موضوعات محوری قابل طرح در پنجاه و یکمین دوره این نشست نام برد و گفت: «برگزاری میزگردی با حضور وزیران خارجه ایران، آمریکا، آلمان و فرانسه پیش بینی شده است.» به گزارش «ایرنا»، «وولفگانگ ایشینگر» گفت کنفرانس امنیتی مونیخ قرار است روزهای شش تا هشت فوریه (17تا 19 بهمن) در شهر مونیخ برگزار شود. او همچنین بررسی موضوع هسته ای و مذاکرات ایران و 1+5 در مسیر دستیابی به توافق نهایی را یکی از محورهای اصلی این نشست بین المللی عنوان کرد.

به گفته رییس کنفرانس، در همین راستا میزگردی با موضوع نتیجه مذاکرات هسته ای و توافق نهایی ایران و 1+5 قرار است روز یکشنبه و آخرین روز از نشست امنیتی مونیخ با حضور وزیران خارجه ایران، آمریکا، آلمان و فرانسه برگزار شود.

او از احتمال پیوستن «فدریکا موگرینی»، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این میزگرد سخن گفت. هرچند به احتمال زیاد شکل این گفت وگو با گفت وگوهای انجام شده پشت درهای بسته متفاوت است، اما این اتفاق در نوع خود کم نظیر است. رییس کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ یک دوره از مذاکرات رسمی ایران و 1+5 نیز برگزار خواهد شد، با بیان اینکه ایده هایی در این رابطه مطرح است، گفت: «تشکیل چنین جلسه ای به تصمیم وزارت خارجه آلمان و اتحادیه اروپا و همچنین حضور همه وزیران عضو این گروه در مونیخ بستگی دارد.» همچنین «مارتین شفر»، سخنگوی وزارت خارجه آلمان به «ایرنا» گفت: «همانطور که وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو گروه 1+5 هفته گذشته در مقاله مشترک خود در روزنامه واشنگتن پست تاکید کردند، مذاکرات به مرحله حساس و مهمی رسیده و در این مرحله نباید با تشدید تحریم ها در روند مثبت مذاکرات مانع ایجاد شود.» او درخصوص بحث های مطرح شده در کنگره آمریکا درمورد احتمال اعمال تحریم های جدید علیه ایران و تلاش جمهوریخواهان کنگره در این زمینه، گفت: «برلین تشدید تحریم ها علیه ایران با تصویب تحریم های جدید را کار درستی نمی داند.»