آرشیو پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۸۲
اخبار کشور
۱۰

رئیس جمهور آرژانتین از تفاهمنامه با ایران درباره آمیا دفاع کرد

رئیس جمهور آرژانتین در سالگرد امضای یادداشت تفاهم با ایران درباره حادثه انفجار مرکز یهودیان موسوم به آمیا، از چنین طرحی دفاع کرد و آن را لازمه ادامه روند تحقیقات درباره این حادثه دانست.

به گزارش فارس، «کریستینا فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین شامگاه سه شنبه طی یک سخنرانی با مردم کشور خود از امضای یادداشت تفاهم با ایران به عنوان راهی برای کمک به شفاف سازی ابعاد پنهان حادثه انفجار مرکز یهودیان آمیا در سال 1994 میلادی، رسیدن به حقیقت و پایان دادن به مصونیت از مجازات دفاع کرد.

سخنرانی «فرناندز» با هدف شفاف سازی پیرامون شکایت صورت گرفته از سوی «نیسمن» دادستانی ویژه پرونده آمیا، علیه قوه مجریه صورت گرفت که اعضای دولت را متهم کرده بود به تلاش برای سرپوش گذاری روی اتهامات شهروندان ایرانی در ازای گرفتن نفت.

رئیس جمهور آرژانتین همچنین اعلام کرد: گروهی از قضات و دادستان هایی که پاسخگوی منافع شرکت ها و سیاستمداران حزب مخالف هستند در راستای غیرقانونی نشان دادن این تفاهمنامه اقداماتی انجام دادند.

«فرناندز» همچنین افزود که بنا بر شرایط موجود تصمیم گرفت در ماه دسامبر سال گذشته (آذر 93) ریاست و هدایت وزارت اطلاعات را تغییر دهد؛ وی در ادامه انحلال این وزارتخانه را اعلام و پیشنهاد ایجاد اصلاحاتی عمیق برای دموکراتیزه کردن سرویس های اطلاعاتی را مطرح کرد.

وی سپس این سوال را مطرح کرد که بنابراین چرا تفاهمنامه ای که به روشن شدن نقاط تاریک حادثه کمک می کند را مورد حمله قرار دادند؟

رئیس جمهور آرژانتین خاطرنشان کرد که در سال 2011 اسناد افشا شده سایت ویکی لیکس از ارتباط نیسمن و افرادی از وزارت اطلاعات با آمریکا پرده برداشت.

وی همچنین با توجه به مرگ نیسمن اشاره داشت و گفت: نسبت به این مسئله که مرگ نیسمن به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شد.