آرشیو پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۸۲
جهان
۶

توافق اردن و داعش برای مبادله گروگان ژاپنی

روزنامه اینترنتی رای الیوم اعلام کرد، براساس اطلاعات موجود، اردن شرط داعش مبنی بر آزاد کردن ساجده الریشاوی تروریست زندانی در اردن برای آزاد کردن گروگان ژاپنی و به قتل نرساندن خلبان اردنی را پذیرفته است.

رای الیوم نوشت: منابع اردنی و ژاپنی تائید کرده اند هم اکنون ساجده الریشاوی، تروریست محکوم به اعدام که در زندان های اردن نگهداری می شد، تحویل عشایر استان الانبار عراق داده شده تا عشایر الانبار با داعش وارد مذاکره شوند و این گروهک تروریستی خلبان اردنی را آزاد کند.

داعش روز سه شنبه خواستار آزادی ساجده الریشاوی در مقابل آزادی گروگان ژاپنی خود شد و تهدید کرد اگر طی 24 ساعت آینده اردن این کار را انجام ندهد، علاوه بر گروگان ژاپنی معاذ الکساسبه خلبان اردنی را به قتل می رساند. داعش پیش از این یک گروگان ژاپنی دیگر را که در اختیار داشت، پس از برآورده نشدن خواسته هایش کشت.

ساجده الریشاوی، زن تروریستی است که در سال 2005 در تلاش برای اجرای عملیات انتحاری در اردن بود، اما ماموریت وی به شکست انجامید. داعش در بیانیه خود از وی با عنوان «خواهر اسیر» یاد کرد و آزادی گروگان ژاپنی را به آزادی ریشاوی از زندان اردن مشروط کرد. ریشاوی از سال 2005 و از زمان آغاز حکم حبس تا امروز، 9 سال را در یکی از زندان های اردن بوده و در همان سال برای شرح عملیات ناموفق خود به تلویزیون دعوت شد. وی در مصاحبه با تلویزیون اردن گفت: همسرم با موفقیت خود را منفجر کرد، اما من دچار مشکل شدم و بسته انفجاری ام کار نکرد. مردم در حال فرار بودند، من نیز با آنان همراه شده و پا به فرار گذاشتم.