آرشیو شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۸۳
اقتصادی
۴

رکورد کسب درآمدهای مالیاتی شکست

درآمد مالیاتی در 9 ماهه امسال با تحقق حدود 48 هزار میلیارد تومان، بیشترین درآمد دولت در این بخش در مقایسه با مدت مشابه در سال های اخیر بوده است.

به گزارش ایسنا، در حالی روند درآمدهای بودجه به سمت اتکای بیشتر به درآمدهای مالیاتی حرکت می کند و این سهم در بودجه امسال و سال آینده نیز نسبت به دوره های قبل قابل توجه تر است که عملکرد سال جاری نشان از رشد این درآمدها و تحقق آنها دارد.

این در حالی است که عملکرد 9 ماهه بودجه امسال نشان می دهد از حدود 70 هزار میلیارد تومانی که برای درآمدهای مالیاتی به عنوان بخشی از رقم حدود 100 هزار میلیارد تومانی درآمدهای دولت در بودجه عمومی پیش بینی شده بود حدود 47 هزار و 900 میلیارد تومان محقق شده است.

درآمدهای مالیاتی بدست آمده در 9 ماه از اجرای بودجه امسال با رشد 52 درصدی نسبت به رقم 31 هزار و 500 میلیارد تومان محقق شده در همین مدت زمانی در سال گذشته همراه بوده است.

اما درآمد مالیاتی دولت از ابتدا تا پایان آذر سال گذشته نسبت به 26هزار میلیارد تومان محقق شده در این بازه زمانی در سال 1391 نزدیک به 5/21 درصد رشد داشت.

بر این اساس درآمد مالیاتی 9 ماهه امسال در مقایسه با دوره های مشابه قبل، حدود 16 هزار میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته و 22هزار میلیارد تومان هم بالاتر از سال 1391 است.

این در حالی است که دولت برای سال آینده نیز با کاهش منابع نفتی، جهت درآمدی خود را به سمت درآمدها بالاخص درآمدهای مالیاتی سوق دهد؛ به گونه ای که در لایحه بودجه، این بخش درآمدی با رشد 17هزار میلیارد تومانی نسبت به سال جاری حدود 87 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.