آرشیو شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۵۸۵۵
ویژه جشنواره فیلم
۸

معرفی کامل بخش ها و فیلم های سی و سومین جشنواره فیلم فجر

پرواز سیمرغ سینما

بهمن عبداللهی

از صبح فردا سی و سومین جشنواره فیلم فجر کار خود را آغاز می کند. با افتتاح جشنواره فیلم فجر عملا سال نوی سینمایی نیز شروع می شود و سینماگران ایرانی در همین آغاز رهاورد یک ساله خود را به محک داوران جشنواره و البته ارزیابی کارشناسان و داوری مردم می گذارند. از فردا تا 11 روز آینده می توان بهترین آثار تولیدی را که محصولات دولت جدید هستند روی پرده نقره ای به تماشا نشست و چشم انداز سال آینده را متصور شد.

جشنواره امسال همچون سال گذشته با دبیری علیرضا رضاداد برگزار می شود، اما تفاوت های اساسی را تجربه خواهد کرد. نخست آنکه؛ بخش بین الملل از جشنواره ملی تفکیک شده و به طور مستقل در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد. دوم آنکه؛ تعداد فیلم های بخش مسابقه روی عدد 22 متمرکز شده و البته طبق قوانین برگزیدگان جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان هم (شامل دو فیلم قول و فرار از قلعه رودخان) به این جمع اضافه شده و در نهایت 24 اثر در بخش اصلی (سودای سیمرغ) با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در بخش فیلم اولی ها(نگاه نو)، همچنین مستند هم 11 فیلم حضور دارند. در عین حال 5 فیلم در خارج از مسابقه سودای سیمرغ نمایش داده می شوند. سومین تغییر آنکه؛ تعداد جوایز سیمرغ کاهش پیدا کرده و بزرگداشت ها نیز در مراسم افتتاحیه انجام نمی شود، درعوض مثل جشنواره های جهانی با نمایش یک اثر (محمد رسول الله(ص) ساخته مجید مجیدی آغاز می شود.

امسال 29 سالن فیلم ها را برای عموم مردم نمایش می دهند که البته 70 درصد ظرفیت سینماها از طریق پیش فروش واگذار شده و 30 درصد به صورت روز فروش در گیشه ها قابل خرید است.

ذکر این نکته ضروری است که هیچ فیلمی از آثار نگاه نو با بخش سودای سیمرغ مشترک نیست. دو فیلم انیمیشن هم در بخش خارج از مسابقه فیلم اولی ها به نمایش درمی آیند.