آرشیو دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۳۱۷۱
جهان
۶

آغاز تجمع دوباره مخالفان پکن در هنگ کنگ

چتر معترضان در سال 2015 باز شد

انقلاب چترها در سال 2015 به راه خود ادامه می دهد. روز گذشته هزاران نفر از معترضان هنگ کنگی طرفدار دموکراسی در نخستین تجمع خود در سال جدید میلادی به خیابان های هنگ کنگ آمدند تا نشان دهند با وجود برخورد پلیس در ماه دسامبر سال گذشته و جمع آوری مواضع معترضان دوباره می توانند در خیابان ها عرضه اندام کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تخمین زده می شود در حدود بیش از 50 هزار نفر از معترضان هنگ کنگی به خیابان ها آمدند تا نشان دهند که انتخابات نمادین نمی خواهند بلکه انتخاباتی می خواهند که خود سرنوشت و آینده شان را تعیین کنند. در این بین دو هزار افسر پلیس نیز برای مقابله با معترضان در خیابان ها مستقر شده بودند تا اجازه ندهند معترضان به مانند گذشته موفق شوند تا راه های اصلی و برخی مراکز را به اشغال خود دربیاورند. گفتنی است طی نزدیک به سه ماهی که معترضان در خیابان های هنگ کنگ پیش از سال نوی میلادی حضور داشتند توانسته بودند با ایجاد کمپ هایی، بسیاری از مراکز اصلی در هنگ کنگ را به اشغال خود دربیاورند و همچنین راه های اصلی را نیز ببندند. مردم هنگ کنگ می خواهند رییس اجرایی آینده این کشور را بدون دخالت چین انتخاب کنند. چین نیز که ادعای مالکیت در هنگ کنگ را دارد، می خواهد فردی برای ریاست این منطقه انتخاب شود که از فیلترینگ پکن عبور کرده باشد. اما از آنجایی که بخشی از مردم هنگ کنگ خود را کشوری مستقل می دانند، می خواهند انتخاباتی آزاد و دموکراتیک داشته باشند. این موضوع عملاپس از وقایع میدان تیان آن من در سال 1989 به بزرگ ترین چالش دولت مرکزی چین تبدیل شده است.

هنگ کنگ در سال 1997 از استعمار بریتانیا خارج شد و به چین بازگردانده شد. اما طبق توافق چین و بریتانیا، هنگ کنگ باید تا سال 2047 از درجه خودمختاری بسیار بالایی برخوردار باشد. اکنون به نظر می رسد رفته رفته چین می خواهد حاکمیت خود را در این منطقه تثبیت کند.