آرشیو دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۳۱۷۱
جامعه
۱۷

کشور را همراه نسل مان خواهیم کشت

به بهانه روز تالاب ها، عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور در تالاب گاوخونی به «نسل کشی» اشاره کرد که در صورت تغییر نیافتن سیاست ها، شاهد آن خواهیم بود.

از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود 35 سال پیش برداشت اضافه از منابع آبی کشور نداشتیم. در این 35 سال فقط 120 میلیارد مترمکعب آب های شیرین فسیلی صدها هزار ساله که حدود 75 درصد آب های شیرین زیر زمینی بود را مصرف کردیم که حدود 75 میلیارد متر مکعب آن در هشت سال گذشته بوده است. یعنی منابع را تاراج کردیم.

امروز هیچ تالاب درون سرزمینی، آب ندارد، از بختگان تا هورالعظیم، گاوخونی و ارومیه.

در استاندارد جهانی هر کشوری که 20 درصد از آب های تجدید پذیرش را هر سال استفاده کند هیچ خطری از نظر منابع آب متوجه اش نیست. اگر 20 تا 40% استفاده شود به شرطی که برنامه ریزی باشد در خطر هستند اما به شرط مدیریت می توانند در درازمدت منابع آب را تامین کنند. اما اگر بالای 40 درصد استفاده کنند وارد بحران شده اند. دو کشور در دنیا بالای 40 درصد استفاده می کنند، اولی مصر است با 46 درصد و ایران با 85 درصد! این یعنی به زودی همه جای ایران مثل گاوخونی خشک خواهد شد. حتی امروز هم دیر شد.

اگر سیاست های مان را عوض نکنیم این کشور را همراه نسل خودمان خواهیم کشت.

کاری که ما با آب های زیرزمینی می کنیم یعنی دزدی از نسل بعد. یعنی نسل کشی. نه تنها آب شیرین را تمام می کنیم، همه کشور را بیابان می کنیم.

سال گذشته برای 44 میلیون نفر غذا وارد کردیم، فقط برای 33 میلیون نفر در داخل کشور غذا تولید کردیم و بیش از این توانایی نداریم و اگر فشار بیش از حد وارد شود مرگ سرزمین ایران سریع تر اتفاق خواهد افتاد.