آرشیو پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۳۱۷۴
جهان
۶

سمفونی امید حزب الله و مستقبل

لبنانی ها با توافق دو حزب بزرگ، حزب الله و مستقبل به آشتی ملی لبخند خواهند زد. گزارش ها نشان می دهد دو طرف با موفقیت پنجمین دور مذاکرات داخلی خود را برگزار کرده اند. این مذاکرات در مقر پارلمان این کشور برگزار شده و نمایندگان درخصوص اتخاذ اقداماتی برای کاهش اختلافات مذهبی و همچنین اجرای طرح امنیتی مشترک در لبنان گفت وگو کرده اند.

در این جلسه حسین خلیل، معاون سیاسی دبیرکل حزب الله لبنان، حسین حاج حسن از وزرای لبنانی، حسن فضل الله نماینده حزب الله در پارلمان، نادر حریری مدیر دفتر سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان، نهاد مشنوق وزیر کشور لبنان، سمیر جسر، نماینده مستقبل در پارلمان و همچنین علی حسن خلیل وزیر دارایی حضور داشتند.

در حالی که تمام طرف های لبنانی در تحولات چند ماه اخیر به ویژه در مقابل عملیات های تروریستی در این کشور موضع مشترک داشته و از طرح هر نوع اتهام علیه همدیگر خودداری کردند، به نظر می رسد در راستای تفاهم ملی، حزب الله و جریان مستقبل امیدوارند به وحدت بیشتر درباره اقدام علیه تروریسم برسند.

بنا به گفته منابع لبنانی دو طرف در این نشست با جدیت و صراحت بیشتری درخصوص مسائل مورد اختلاف بحث و گفت وگو کرده و از اقدامات اجرایی در راستای پایین آوردن تصاویر و پلاکاردهایی که بیانگر گرایشات مذهبی و طایفه ای است، استقبال کردند.

در انعکاس رسانه ای محتوای نشست نیز، هردو طرف اعلام کرده اند که جلسه پنجم مذاکرات حزب الله و مستقبل بسیار جدی تر و مثبت تر از جلسات پیشین بود. منابع لبنانی پیش بینی کردند که جلسه ششم مذاکرات حزب الله و مستقبل جمعه هفته آینده برگزار شود.