آرشیو دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۹۱
جهان
۶

بوکوحرام، انتخابات ریاست جمهوری نیجریه را به تعویق انداخت

به دنبال حملات تروریستی گروه بوکوحرام در نیجریه، کمیسیون انتخابات این کشور، زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را که قرار بود یکشنبه آینده برگزار شود، به تعویق انداخت و بیست وهشتم مارس (هشتم فروردین) را به عنوان زمان جدید انتخابات اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، دلیل این تصمیم ایجاد فرصت برای نیروهای چند ملیتی به منظور تامین امنیت مناطق شمال شرقی این کشور عنوان شده که مورد حمله تروریست های بوکوحرام قرار گرفته اند.

پیش از این انتخابات ریاست جمهوری نیجریه قرار بود چهاردهم فوریه (بیست وپنجم بهمن) برگزار شود، اما بررسی ها نشان داد چنانچه امنیت مناطق ناآرام این کشور تامین نشود، میلیون ها نفر از شرکت در انتخابات بازخواهند ماند.

تقاضای تعویق انتخابات از سوی دفتر گودلاک جاناتان، رئیس جمهور کنونی و نامزد انتخابات صورت گرفته بود. ائتلاف مخالف وی که محمد بوهاری را به عنوان رقیب اصلی جاناتان معرفی کرده است با این پیشنهاد مخالفت کرده بود. کارشناسان سیاسی در این باره اعلام کردند در صورتی که دولت نیجریه، انتخابات را در تاریخی که از پیش تعیین شده بود انجام می داد، میلیون ها نفر از ساکنان مناطق شمال و شمال شرقی این کشور از شرکت در رای گیری محروم می شدند.

در این میان، حامیان هر دو طرف تهدید کرده اند که اگر نامزدهایشان رای نیاورند، دست به خشونت می زنند. در حدود 800 نفر در ناآرامی های پس از انتخابات 2011 کشته شدند. در انتخابات مذکور، بوهاری شکست خورد. 68 میلیون و 800 هزار نفر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیجریه ثبت نام کرده اند. در همین حال، کشورهای آفریقایی که یک نیروی منطقه ای برای مقابله با شبه نظامیان بوکوحرام در نیجریه تشکیل داده اند، متعهد شدند 8700 نظامی، نیروی پلیس و کارکنان غیرنظامی برای مقابله با این گروه به نیجریه اعزام می کنند.

اتحادیه آفریقا پیش از این، تشکیل نیروی منطقه ای با 7500 عضو از کشورهای نیجریه، چاد، کامرون، نیجر و بنین را برای مقابله با شبه نظامیان بوکوحرام در نظر گرفته بودند. هنوز هیچ بودجه ای برای این عملیات منطقه ای در نظر گرفته نشده است. همین طور زمان اعزام این نیروها نیز اعلام نشده است. اتحادیه آفریقا همچنین قرار است برای این عملیات از شورای امنیت سازمان ملل تقاضای کمک کند.