آرشیو پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۲۲۴۱
علم
۱۱

جوابیه

در تاریخ2/11/93 مطلبی با عنوان «پژوهش را از دبیرستان آغاز کنیم» در صفحه11 (علم) شماره2218 روزنامه «شرق» چاپ شد که پس از انتشار آن، جوابیه ای به شرح زیر از معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش به روزنامه ارسال شد:

1- وزارت آموزش وپرورش به منظور تکمیل و تعمیق مطالب کتب درسی و فعالیت های داخل کلاس درس و به منظور مراجعه دانش آموزان علاقه مند جهت انجام پروژه های پژوهشی، راه اندازی پژوهش سراهای دانش آموزی را از سال 1380 در دستور کار خود قرار داد و خوشبختانه درحال حاضر 401مرکز در مناطق آموزشی به این مهم می پردازند. خدمات این مراکز در اختیار دانش آموزان کلیه دوره های تحصیلی است.

2- مطالب مندرج در این مقاله با حوزه های مختلف در ستاد مرتبط است، اما در عین حال ذکر این موارد لازم است که در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و سند برنامه درسی ملی به جامعیت مطالب آموزشی و کاربردی بودن آن در زندگی روزمره دانش آموزان توجه جدی شده است و در جدول درسی هفتگی پایه هفتم، درس تفکر و سبک زندگی به عنوان درس اصلی قرار دارد و دروس مهارت های مطالعه و پژوهش و مقدمات پژوهش علمی به عنوان دروس انتخابی در پایه اول دوره متوسطه گنجانده شده است.

3- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی متولی تالیف کتب درسی، تدوین کتب کمک درسی و نظارت بر چاپ کتب کمک درسی توسط ناشران خصوصی و نشریات مربوطه می باشد. در حوزه کتب جدیدالتالیف نیز این سازمان با همکاری مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، وظیفه آموزش و برگزاری دوره های لازم برای این کتب را در بین دبیران برعهده دارد. ضمنا نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی با سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی است.

4- درخصوص کنکور سراسری نیز کارگروهی با مدیریت مرکز سنجش آموزش وپرورش کشور در حال پیگیری این موضوع است. امید است با اجرای کامل تحول در نظام آموزشی کشور، دغدغه های نگارنده مقاله مرتفع شود.