آرشیو شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۲۴۸
حوادث
۱۳

پنج قاره

مخالفت رییس جمهور شیلی با اتانازی

شینهوا: رییس جمهور شیلی درخواست اتانازی دختر نوجوان بیمار را رد کرد. «والنتینا مائوریرا»، دختر 14ساله مبتلابه فیبروز سیستیک است که برای کسب مجوز اتانازی درخواست خود را به میچل باچله ارایه و توجه مردم کشورش را به خود جلب کرده است.

مائوریرا که برادرش نیز بر اثر همین بیماری درگذشته، در ویدئویی که در اینترنت منتشر کرده، از رییس جمهوری کشورش خواسته به او اجازه دهد با تزریق به آرامش ابدی برسد اما «آلوارو الیزالده»، سخنگوی ریاست جمهوری شیلی در پاسخ به مائوریرا گفته قوانین فعلی شیلی به دولت این اجازه را نمی دهد که با درخواست وی و انجام اتانازی موافقت کند.

در عین حال «جیمی بوروز»، معاون وزیر بهداشت این کشور تاکید کرد دولت شیلی از هیچ مساعدتی برای بهبود شرایط زندگی این دختر نوجوان دریغ نخواهد کرد. بوروز یادآور شد اگرچه در شیلی قانونی برای تسریع مرگ این بیماران وجود ندارد اما این اجازه به بیماران و سرپرستان قانونی آنها داده می شود تا درمان هایی را که به شیوه مصنوعی عمر بیمار را طولانی می کنند، کاهش دهند. فیبروزسیستیک نوعی اختلال ژنتیکی است که بر اثر آن ترشحات در بخش هایی از بدن سفت و چسبنده می شوند. در این اختلال ترشحات ریه، لوزالمعده، کبد و روده غلیظ و چسبنده می شود. علاوه براین میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرق نیز افزایش می یابد و درواقع نمک مورد نیاز بدن از طریق عرق دفع می شود.

تلفات بهمن در افغانستان به 200نفر رسید

ایرنا: معاون اجرایی دولت افغانستان با رسیدن تلفات ناشی از سقوط بهمن در استان پنجشیر به 200نفر، راهی پنجشیر شد.

«عبدالخبیربخشی»، معاون استاندار پنجشیر افغانستان اعلام کرد تلفات ناشی از سقوط بهمن به 200نفر رسیده و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی برای تسریع در عملیات نجات به پنجشیر آمده است.

وی گفت: بیشترین تلفات انسانی در مناطق دور رخ داده و دولت برای کمک به آسیب دیدگان تلاش می کند اما مسدودبودن راه ها، عملیات نجات و کمک رسانی را با مشکل مواجه کرده است.