آرشیو شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۰۶
جهان
۶

دور جدید مذاکرات در صنعا

گروه های سیاسی یمن دور جدیدی از مذاکرات را با حضور فرستاده سازمان ملل در صنعا برگزار کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، این جلسه با حضور جمال بن عمر فرستاده بین المللی و مشارکت بیشتر احزاب یمنی برگزار شد.

جمال بن عمر پس از دیدار با عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و سران گروه جنبش جنوب در عدن تاکید کرد: مرجع مذاکرات گروه های سیاسی یمن طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس و توافق صلح و مشارکت است.بن عمر قول داد برای یافتن راه حلی عادلانه به منظور پایین کشیدن فتیله جنگ تلاش کند. رهبران جنبش جدایی طلب درجنوب یمن، روزپنجشنبه پیشنهاد انتقال پایتخت به شهر عدن در جنوب این کشور را رد کردند.

هفته گذشته عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن با فرار به عدن اعلام کرد هنوز هم رئیس جمهور «قانونی» بوده و استعفای خود را پس گرفت. جنبش انصارالله یمن این اقدام را کودتا توصیف و بشدت محکوم کرد. حوثی ها منصور هادی را به تبعیت از سیاست های عربستان سعودی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس متهم می کنند و خواستار روند انتقالی مستقلی دریمن هستند. طی روزهای گذشته برخی کشورهای عرب ازجمله عربستان سعودی سفارتخانه های خود را به عدن انتقال داده اند. قرار بود گفت وگوهای آشتی ملی نیز به جایی غیر از صنعا پایتخت یمن منتقل شود اما جنبش انصارالله این پیشنهاد را رد کرد.