آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۱۰۰۸
صفحه آخر
۱۲

گورباچف: هدف از ترور رهبر مخالفان ایجاد ناامنی در روسیه است

میخاییل گورباچف رئیس جمهوری شوروی سابق اعلام کرد: قتل «بوریس نمتسوف» مخالف دولت روسیه با هدف بی ثبات کردن اوضاع داخلی این کشور انجام شده است.

افراد ناشناس جمعه شب گذشته «بوریس نمتسوف» از مخالفان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و از حامیان دولت نارنجی اوکراین را در مرکز مسکو ترور کردند. با ترور مشکوک وی دولتمردان اروپا و آمریکا که در جبهه اوکراین در مقابل مسکو راهی از پیش نبرده بودند، جبهه ای دیگر این بار در داخل روسیه علیه پوتین گشودند و وی را متهم کردند که در این ترور دست داشته است.

در ارزیابی نهایی این ترور و اینکه چه کسی از آن نفع و ضرر می برد به نظر می رسد که ترور مشکوک «بوریس نمتسوف» اگرچه به نام پوتین تمام شده ولی به کام غرب بوده است.

در همین ارتباط،میخاییل گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اینترفاکس» اعلام کرد: «قتل بوریس نمتسوف رهبر مخالفان دولت روسیه برای بی ثبات کردن اوضاع داخلی کشور انجام شده است.»

وی با اشاره به «لزوم یافتن عوامل ترور نمتسوف» خاطرنشان کرد: «یافتن افرادی که چنین جنایاتی را مرتکب می شوند بسیار دشوار است اما باید تمام تلاش ها برای یافتن عاملان این جنایت به عمل آید.»

رئیس جمهوری شوروی سابق این احتمال را که نیروهای سیاسی خارجی از قتل نمتسوف سوء استفاده کنند، بعید ندانست. وی همچنین احتمال این که این ترور از خارج کشور طراحی شده باشد را نیز رد نکرد.

«رمضان قادراف» رئیس جمهوری چچن نیز در همین ارتباط خاطرنشان کرد: «هیچ شکی نیست که قتل نمتسوف را سازمان های اطلاعاتی غرب برنامه ریزی کردند که از هر طریق ممکن برای ایجاد آشوب و فتنه در روسیه تلاش می کنند.روش آنها به این صورت است که در ابتدا به فرد نزدیک می شوند و وی را دوست آمریکا و اروپا می خوانند و سپس قربانی می کنند تا از این راه دولت و رهبری روسیه را متهم کنند».

رئیس جمهوری چچن افزود: احتمالاحکم قتل نمتسوف توسط عوامل سازمان های اطلاعاتی اوکراین یا یکی از کشورهای اروپایی به اجرا درآمده باشد».

مخالفان دولت روسیه نیز پا به پای کشورهای غربی و با استفاده از ترور این مخالف سرشناس طی دو روز گذشته با برگزاری تظاهرات، بر روی پلی که بوریس نمتسوف در نزدیکی کرملین ترور شد، شاخه های گل گذاشتند و شمع روشن کردند.