آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۳۴۳۲
استان ها
۱۸

هشدار جدی نسبت به کمبود آب در حوضه مارون

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون گفت: حوضه این سد و اراضی زیر پوشش آن با کمبود منابع آبی مواجه است.

علی مکاری بهبهانی افزود: در سال آبی جاری حوضه های آبی کرخه و مارون جزو حوضه های بحرانی خوزستان از نظر کمبود منابع آبی بوده و با توجه به کاهش 47 درصدی میزان بارندگی ها در پنج ماه گذشته این حوضه ها بیشتر متاثر شده اند.

وی ادامه داد: با گذشت 60 روز از زمان وقوع بارش ها تاکنون تنها 35 درصد سهم بارش سالانه در خوزستان اتفاق افتاده و در حوضه های کرخه و مارون 74 درصد کاهش وجود دارد.

مکاری گفت: سال گذشته 46 درصد مخزن سد مارون خالی بوده و این رقم امسال به 80درصد رسیده که با کاهش حجمی از آب به عنوان حجم مرده، حجم قابل استحصال تنها 12 درصد است.

وی ادامه داد: 75 هزار هکتار اراضی در حوضه سد مارون کشت شده که کاهش سطح مخزن این سد اراضی را متاثر از خود کرده و این تاثیرگذاری در کشت های بهاره و تابستانه بیشتر محسوس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون با بیان اینکه حجم مخزن سیر نزولی پیدا کرده و این هشدار جدی است، گفت: قرار شده کمیته ستاد بحران استانداری در این دو حوضه فعالیت خود را آغاز کند.

وی افزود: سطح مخزن سد مارون 57 متر و به میزان 930 میلیون مترمکعب کاهش یافته است. مکاری تصریح کرد: خروجی سد از 60 مترمکعب بر ثانیه هم اینک به 50 مترمکعب بر ثانیه رسیده و تنها راه برون رفت از این وضعیت استفاده از روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه با شرایط موجود، محیط زیست منطقه هم دچار تنش شده، اظهار کرد: حجم مخزن سد در شرایط نرمال یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است که با کاهش به وجود آمده هم اینک این رقم به کمتر از 200 میلیون مترمکعب رسیده است.