آرشیو سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۵۸۸۱
سلامت و زیبایی
۱۵

الو دکتر - 88761720

تشخیص وزن ایده آل با پزشک است

خانمی 34 ساله هستم و در طول دو سال 28 کیلو وزن کم کرده ام البته خیلی ها می گویند به وزن مناسب رسیده ام اما آیا کاهش وزن سقف دارد؟

دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی و رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور: به طور کلی افراد چاق و دچار اضافه وزن در یک سال باید حداکثر 10 درصد وزن بدنشان را کاهش دهند، در غیر این صورت ممکن است بدن از چربی های کبد، کلیه و مغز برداشت کند و مشکلاتی ایجاد شود. نکته دیگر این است که افرادی که رژیم غذایی می گیرند، باید ویتامین ها و مواد معدنی لازم و ریزمغذی های ضروری را به بدن خود برسانند در غیر این صورت ممکن است در طولانی مدت دچار مشکلاتی شوند. به همین دلیل توصیه می شود افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، با مشورت متخصص تغذیه از قرص های مکمل و مولتی ویتامین استفاده کنند. همچنین هیچ وقت بدون مشورت و راهنمایی متخصص تغذیه رژیم نگیرید و وسواس را از خودتان دور کنید چرا که تعیین وزن مناسب شما به عهده پزشک تان است نه اطرافیان یا حتی خودتان.

آیا خوردن روزی یک عدد گریپ فروت می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

خدیجه رحمانی، کارشناس ارشد تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: خوردن گریپ فروت تاثیر قابل ملاحظه ای بر کاهش وزن ندارد. اگر واقعا می خواهید متابولیسم و سوخت وساز بدن تان را بالاببرید، ورزش کنید. ورزش بیشترین تاثیر را روی مصرف کالری و بالابردن متابولیسم دارد. نه تنها طی ورزش، کالری می سوزد بلکه برای مدت زمانی بعد از اتمام تمرین ها هم با توجه به مدت زمان و شدت ورزش پیوسته انرژی مصرف می شود. البته می توانید فعالیت ورزشی را با مدت کم شروع و بتدریج مدت آن را طولانی تر کنید.