آرشیو سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۰۹
سلامت
۱۶

خبر سلامت

به لوزه سوم بی اعتنایی نکنید

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: درمان نشدن بزرگی لوزه سوم در کودکان می تواند موجب دراز شدن صورت آنها شود. دکتر مریم اعتمادی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به قرارگیری دو لوزه کامی در دو طرف حلق افزود: لوزه سوم در وسط این دو لوزه قرار دارد که گاهی بزرگ شده و بزرگی آن در افراد باقی می ماند. بزرگ شدن لوزه سوم و باقی ماندن آن در این حالت بیشتر در کودکان رخ می دهد و کودکانی که سالی چند بار دچار سرماخوردگی های چرکی شده و مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک می شوند، بیشتر دچار این وضع می شوند. به گفته وی، بزرگ ماندن لوزه سوم موجب می شود کودک نتواند براحتی تنفس کرده و موقع خواب خروپف کند و با صدایی گرفته حرف بزند.

اعتمادی با بیان این که در مراحل اولیه، درمان دارویی برای کوچک کردن لوزه سوم تجویز می شود، اظهار کرد: چنانچه بزرگی لوزه سوم شدید بوده و درمان دارویی کارساز نباشد از عمل جراحی برای درمان آن استفاده می شود.

وی تصریح کرد: در موارد شدید بزرگ شدن لوزه سوم و در صورت درمان نشدن آن، فرم فک کودک دچار تغییر شده و صورت او فرم کشیده پیدا می کند که این تغییر فرم به نفس کشیدن با دهان باز نیز مربوط می شود.

اوتیسم، نیازمند تشخیص بموقع

مدیرکل دفتر توانپزشکی بهزیستی گفت: بیماران اوتیسم با تشخیص و درمان بموقع به جامعه بازمی گردند.

زهرا نوع پرست در گفت وگو با تسنیم افزود: بیماران اوتیسم به مرور زمان و در صورت درمان نشدن از ارتباط گیری با افراد جامعه دور می شوند، اما اگر والدین بموقع متوجه بیماری فرزند خود شده و نسبت به درمان آن اقدام کنند، می توان آنها را به جامعه و زندگی طبیعی بازگرداند.

وی ادامه داد: بیماری اوتیسم به عنوان یک بیماری چندعلتی می تواند با عواملی از جمله مسمومیت، عفونت، ویروس، استرس های دوران بارداری و حتی نوع برنامه غذایی در ارتباط باشد.

به گفته نوع پرست، این بیماران گاهی با افرادعقب مانده ذهنی یکسان دیده می شود، در صورتی که بیشتر اوتیسمی ها از بهره هوشی بالایی برخوردارند و می توانند در مدارس عادی ادامه تحصیل دهند.