آرشیو پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۱۰۱۱
حوادث - اخبار کشور
۱۱

معاون وزیر بهداشت: سلامت فرآورده های غذایی را تضمین نمی کنیم

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نمی توانیم به مردم اطمینان دهیم که همه غذا و فرآورده های غذایی در کشور سالم است.

به گزارش ایرنا، رسول دیناروند در دهمین گردهمایی مسئولان و روسای آزمایشگاه های کنترل غذا و داروی کشور در بوشهر افزود: اکنون وضعیت آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو در کشور پاسخگوی نیازها در این زمینه نیست و نمی توانیم به مردم اطمینان دهیم که همه غذا و فرآورده های غذایی در کشور سالم است.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به سلامت غذایی باید از نظر توان نیروی انسانی، تجهیزاتی و آزمایشگاهی به جایی برسیم که نظارت کامل و جامعی در بحث غذا و فرآورده های غذایی داشته باشیم که هم اکنون در آن جایگاه نیستیم.

وی یادآور شد: هم اکنون در بحث ایمنی و سلامت فرآورده های غذایی در کشورهای پیشرفته با یک تزریق 800 نوع سم را می توان شناخت این در حالی است که در کشور ما حداکثر می توان تا 190 سم را در مواد غذایی شناسایی کرد.

دیناروند اضافه کرد: امروز در کشور با افزایش مصرف کالری روبرو هستیم، به این معنی که به صورت میانگین بیش از 20 درصد انرژی مازاد بر نیازمان را دریافت می کنیم.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور گفت: سلامت محوری به معنی استفاده نکردن زیاد شکر، نمک و چربی است.

وی بیان کرد: امروز بسیاری از روش های درمانی جدید با رژیم های غذایی و غنی سازی ها امکان پذیر است.

دیناروند با اشاره به تخصیص 30 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه ها از سوی سازمان غذا و دارو یادآور شد: سلامت غذایی در جامعه در گرو داشتن آزمایشگاه های کنترل غذا و داروی مجهز است که باید به این سمت حرکت کنیم.

وی گفت: برای رسیدن به اصل سلامت محوری بخشنامه برچسب و علامت راهنمای تغذیه ای صادر و رونمایی شده و سال آینده این طرح آغاز می شود و در این باره اولویت سازمان غذا و دارو در سال آینده لبنیات، نان و غلات و روغن است. وی گفت: سال آینده ضوابط فنی در زمینه روغن جامد در کشور اصلاح می شود و این کار در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر خواهد بود.