آرشیو سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۴۲۱۵
رسانه: رادیو و تلویزیون
۳

تصویر وهابیت و تعالیم اوشو در شبکه افق

شبکه افق برنامه های «چارسوق»، «جستجوگر» و «اوشو، گوروی ثروتمندان» را امروز به مخاطبان خود ارائه می کند.

به گزارش روابط عمومی شبکه افق، مجموعه مستند «جستجوگر» در قسمتی که امروز ساعت 17 پخش می شود به حمایت انگلیس از گروه های تکفیری می پردازد.

سال ها پیش بود که استعمار پیر انگلستان توانست با فریب شخصی مانند محمدعلی باب مذهب دروغین بابیت و پس از آن هم بهائیت را به وجود آورد و بلای جان شیعیان و دنیای اسلام کند.

امروز هم وهابیتی نو در قالب گروه های تکفیری و با اندیشه خطرناک داعشی گری شکل گرفته که دست قدرت های بین المللی از جمله انگلستان را می توان بخوبی در این ماجرا مشاهده کرد. مجموعه مستند جستجوگر در پی چینش صحیح قضایا و مطالب منتشر شده طی این چند سال و نمایاندن چهره واقعی سردمداران غربی است که به ظاهر جنگ علیه تروریسم را به راه می اندازند، ولی خود بزرگ ترین حامی تروریست ها هستند.

در این قسمت از برنامه جستجوگر با شریف حکمت نشاشیبی، کریس بمبری و ویلیام اسپرینگ گفت وگو می شود و تصاویر مستندی نیز به نمایش در می آید.

مستند «اوشو، گوروی ثروتمندان» با موضوع افکار و عقاید اوشو، مدعی عرفان و معنویت در دنیای معاصر هم برای ساعت 17 و 30 دقیقه شبکه افق در نظر گرفته شده است. مستند «اوشو، گوروی ثروتمندان» به زندگی، عقاید و فعالیت های اوشو می پردازد که در قرن بیستم، آیین جدیدی را بنیان گذاشته است.

این قسمت از این مستند، به نیمه اول زندگی او و فعالیت هایش در کشور هند و شرح عقاید او اختصاص دارد.

مرام و مکتب اوشو شامل آداب و رسومی است که اساس تعالیم عملی او را در بردارد و مهم ترین آنها عبارتند از انواع مراقبه، رقص، سماع، سکوت، عشق ورزی، سرور، یوگی، ذن و... که در یک دسته بندی خاص ارائه می شوند.

جواد یقموری تهیه کنندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده دارد که نخستین قسمت آن امروز ساعت 17 و 30 دقیقه و تکرار آن روز بعد ساعت 12 و 30 دقیقه به نمایش در می آید.

شبکه افق در برنامه «چهار سوق» هم که امشب ساعت 23 و 30 دقیقه پخش می شود، به موضوع تحریم های نفتی و آثار و نتایج آن بر اقتصاد داخلی ایران می پردازد.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عادل پیغامی به عنوان کارشناس در این برنامه حضور دارند.